Wataha.no
Send rapport radio TV Din konto

Å kjøpe bil i Norge, og de tilhørende formalitetene

Dodaj gjøre ulubionych
Vurder artikkelen
Vurder artikkelen

Når du bestemmer deg for å kjøpe bil i Norge, bør du huske på noen formelle spørsmål. De nødvendige dokumentene varierer litt avhengig av om bilen er kjøpt for bruk på norsk territorium eller om den skal importeres og registreres i Polen. Nedenfor er en beskrivelse av hvordan du skal gå frem i begge tilfeller.

Første sak - bruk i Norge

kjøp det er verdt å sjekke bilen på forhånd dens formelle status. De viktigste problemene inkluderer å verifisere ting som:

- bilgjeld

– betalt skatter

- om bilen har EU -tillatelser

Disse tingene kan enkelt verifiseres. Tjenesten er tilgjengelig i Norge SMS – ved å sende melding til nummer 2282 med innholdet REGNR xxxxx (erstatt "x" med registreringsnummeret) kan du få informasjon i ovennevnte omfang. Svaret vil inneholde informasjon som: datoen for den siste EU-gjennomgangen, datoen for den planlagte neste gjennomgangen, og beløpet for det gjeldende gebyret registreringsavgift for den viste varen.

Se hva du skal se etter når du kjøper en brukt bil.

Bilkjøp i Norge - dokumenter

I samsvar med gjeldende lov, hvis transaksjonen om kjøp og salg biler kjøpes mellom privatpersoner, må du ha med deg registreringsdokumentet (standard: salgsmelding na skrive ut NA 0232). Det skal utarbeides i to eksemplarer, ett til selger og kjøper. Plikten til å melde fra om salg påhviler førstnevnte.

Ved kjøp er det verdt å innhente informasjon fra selger om betaling av årsavgiften som belastes av tollhuset. Dersom selger er på etterskudd, påhviler plikten til å betale det kjøper. Og betalingen er nødvendig for å registrere bilen - i mangel av det, Statens Vegvesen vil ikke utføre denne handlingen.

Kjøpers ansvar

For å kjøpe bil i Norge må kjøper ha norsk førerkort personnummer. Det kan være permanent eller midlertidig. Men dersom bilen er kjøpt av et firma, må den tildeles et organisasjonsnummer. Disse problemene er nødvendige for å registrere en bil hos Statens Vegvesen.

Kjøper er også pålagt å tegne bilforsikring. På samme tid, som i Polen, er bare en ansvarsforsikring (eller Ansvarforsikring) obligatorisk. Eventuelt kan du vurdere norsk autocasco i to typer - hjelm (grunnleggende) eller delkasko (utvidet). I sistnevnte tilfelle vil bileieren motta kompensasjon, blant andre som følge av biltyveri, glassskader, brann, etc.

Bilregistrering i Norge

Å kjøpe bil i Norge er én ting. Du må også registrere kjøretøyet i ditt navn. Denne prosessen er ikke komplisert. Det første trinnet utføres av selgeren selv - han er forpliktet til å rapportere om salget og legge ved en kopi av den andre parten ID-kort for denne rapporten. Dersom bilen har betalt avgifter, vil Statens Vegvesen sende kjøperen en faktura på registreringsavgiften. Etter å ha betalt denne avgiften vil den nye eieren motta et nytt registreringsbevis per post. Først på dette stadiet kan du lovlig bruke bilen i Norge.

Andre sak - import til Polen

Kjøp av bil i Norge og retur til Polen krever flere formaliteter:

- det er nødvendig å gjennomgå toll- og transportklarering

- betale avgiften

- MVA må betales eller det skal innhentes fritaksattest

Det skal bemerkes at kjøretøyer hvis verdi ikke overstiger PLN 6 er fritatt for toll. EURO. For å dokumentere dette må du fylle ut et skjema i Norge EUR 1, som skal stemples ved grensen.

Passering av forsendelsesklarasjonen er knyttet til ferdigstillelse og innsending av følgende dokumenter til Tollvesenet: SAD -søknad, et dokument som bekrefter eierskapet til bilen og originale kjøretøydokumenter fra Norge.

Plikten til å betale merverdiavgift inntrer imidlertid når bilen brukes innenfor rammen av virksomhet eller når den har mindre enn 6 tusen tilbakelagte kilometer. I alle andre tilfeller er kjøperen fritatt for denne avgiften.

Gjenbosettingseiendom

Det er verdt det skjønt vær oppmerksom at bilen kan importeres som bosettingseiendom. Hvis bilen er klassifisert på denne måten, slipper eieren å betale særavgift. Men for at dette skal skje, de må bli følgende kriterier er oppfylt:

- bilen må være i eierens eie minst 6 måneder i Norge

- bilen må eies av personen som tar den med minst ett år etter at han kom til Polen

- kjøretøyet må bringes til Polen senest ett år etter den offisielle flyttingen

Registrering i Polen

Etter å ha fullført alle formaliteter og betalt nødvendige avgifter, må bilen være registrert i Polen. Dette kan gjøres i den lokalt kompetente Poviat Starosty, og for dette formålet bør du ha alle nødvendige dokumenter, dvs.:

- originalt registreringsbevis

- et dokument som bekrefter kjøpet av kjøretøyet

- bevis på fortolling

- ID-kort

- viktig teknisk inspeksjon

- lisensplater

- bekreftelse på betaling av avgifter

- riktig utfylt søknad

Etter registrering vil det bli utstedt et midlertidig bevis. Den er bare gyldig i 30 dager. Som regel kan du hente registreringsdokumentet etter to uker, takket være det vil du kunne kjøre bilen lovlig på polske veier.

Pogoda

loader-bilde
Oslo, NEI
7, den 24. 2024
temperaturikon 6° C
tungt skyet
Fuktighet: 64%
Pressure: 1006 mb
Vind: 6 mph
Vindsmak: 10 mph
Skyer: 100%
Sikt: 0 km
Soloppgang: 5: 33 am
Solnedgang: 8: 56 pm

Vekslingskurs

PLN

NOK PLN

=

NOK

0,375

Norsk krone

SEK

0,384

Svenske kroner

EUR

4,310

euro

USD

3,932

USA dollar

Anbefalte artikler

Siste artikler

Minister Mehl på en av de største cyberøvelsene i verden

Minister Mehl på en av de største cyberøvelsene i verden På onsdag besøkte justis- og beredskapsminister Emilie Enger Mehl Locked Shields, den største cyberøvelsen av denne typen i verden...


Hvorfor Ukraina må vinne krigen – sentrale argumenter fra minister Espen Barth Eide

Hvorfor Ukraina må vinne krigen – Sentrale argumenter fra minister Espen Barth Eide. Ukraina som en bastion for stabilitet og sikkerhet i Europa I sin nylige tale, publisert i Dagens Næringsliv, sa ministeren for...


48 oppga at de hadde kryptovaluta - det skal føres i selvangivelsen

48 erklærte at de har kryptovaluta – det skal føres i selvangivelsen for 155 bekreftet 2022 personer at de har kryptovaluta. For et år siden var det 48 av dem...


Besøk våre sosiale nettverkssider