Ifølge den siste statistikken fikk statsbudsjettet i fjor over 10,2 milliarder kroner i inntekter fra gebyrer betalt av sjåfører ved bomstasjonene. Vegvesenet spår at neste års inntekter kan komme opp i 10,7 milliarder kroner. Brorparten vil være bidrag fra elbileiere som i dag er fritatt for bompenger.
Endringer fra 2019
Som vi allerede har informert om, bompenger i nærheten av Oslo vil også bli pålagt ebileiere. Fra 1. mars 2019 vil de koste mellom 5 og 10 kroner hver gang de passerer porten. Den endelige kostnaden vil avhenge av tidspunktet på dagen - den høyeste prisen skal gjelde i rushtiden. Det skal bemerkes at disse gebyrene vil dobles i 2020. Situasjonen vil være lik i Kristiansad og Bergen. Innbyggere i andre byer kan puste lettet ut for øyeblikket - lokale myndigheter i andre regioner planlegger ikke å innføre lignende endringer for øyeblikket.
Les også: Livsforsikring i Norge i et nøtteskall >>>
. Bompengene vil også øke for andre kjøretøy
Med tanke på gebyrene som vil bli pålagt førere av biler med bensin- og dieselmotorer. Det bør understrekes at kostnaden for eballer forblir attraktivt lav. Samtidig vil avgifter for sjåfører som kjører kjøretøy under 3,5 tonn være 52 og 58 kroner. Det betyr også en betydelig økning i forhold til de foregående årene.
Les også: Radio Wataha Norway Tour - vi skal besøke deg snart >>>
Dette er begynnelsen på endringen
Som forventet av eksperter er introduksjonen av bompenger for ebili -sjåfører bare begynnelsen. Ifølge Knut Skogstad var et slikt grep fra myndighetene forutsigbart. Alt på grunn av den økende interessen for elbiler, som et resultat av at antallet på veiene stadig øker. Det er også en logisk konsekvens av arbeidet med å redusere antall biler i bysentre.
Ifølge Knut Skogstad er den største frustrasjonen blant innbyggerne det faktum at man begrenser adgangen til sentrene i større byer uten å forberede noe rimelig alternativ. Dette er en spesiell ulempe for mennesker som reiser sentrum til arbeidsplassen daglig. Uten et godt utviklet kollektivtransportmiddel, er de tvunget til å pådra seg enorme kostnader knyttet til reiser til selskapet de er ansatt for. Beløpet som brukes i veiporter er betydelig på årsbasis, noe som er merkbart i husholdningsbudsjettet.
Les også: Polakken kjøpte vann og ble ... Millionær >>>
Hva vil endre seg for ebileiere?
Ebili -eiere i byene Oslo, Bergen og Kristiansand må betale bompenger fra 1. mars 2019. Dessuten vil beløpet fra 2020 øke fra de planlagte 5-10 til 10-20 kroner. Økningene gjelder også for sjåfører som bruker forbrenningskjøretøy. De vil igjen måtte betale fra 52 til 58 NOK om gangen, avhengig av tidspunktet på dagen. Imidlertid liker ikke alle denne ideen. Selv om aktivitetene knyttet til å redusere trafikk i bysentre er forstått, er mangelen på alternative løsninger kontroversiell, ifølge innbyggerne. Dette genererer kostnader blant folk som reiser til senteret hver dag på grunn av at de jobber der. På årsbasis viser kostnadene knyttet til bompenger seg å være virkelig betydelige, og slike ansatte har ingen mulighet til å redusere dem.
.