Mer enn 53 000 flypassasjerer ble rammet av flytrafikkkaoset i 2019 i sommer. Dette kan koste flyselskapene rundt 150 millioner kroner i kompensasjon.
Juli 2019 går over i historien som en av de mest kaotiske månedene noensinne for flytrafikk i Norge og Europa. Mangel på piloter og mannskap, overbooking og overkapasitet på flyplasser bidro til forsinkelser eller kanselleringer av rundt 600 flyreiser. Dette har ført til at mange nordmenn har hatt store ferietrøbbel.
Ifølge data fra flyselskapets erstatningsselskap AirHelp. 53 600 flypassasjerer har rett til kompensasjon på opptil 600 EUR hver. Dette er basert på EU-regelverket EC261 for flyreiser, som trer i kraft ved en forsinkelse på tre timer eller mer. Dette bringer det totale erstatningsbeløpet opp på 150 millioner kroner, skriver AirHelp i en pressemelding.
Til sammenligning ble rundt 125 flyvninger berørt av lignende forsinkelser og kanselleringer i juli 2017, og påvirket rundt 14 200 passasjerer. Det totale erstatningsbeløpet var ca. EUR 4,5 millioner (42,7 millioner). kroner til dagens verdi euro).
Flyselskapene er ansvarlige
– Vi fulgte flytrafikken tett og visste at vi ville få et stort antall kanselleringer og forsinkelser i juli. Denne veksten har definitivt overgått det vi trodde var mulig. Jeg kan ikke huske å ha sett lignende data for norsk og europeisk luftfart, sier direktøren nasjonal Airhelp i Norge, Andreas Hermansson.
Han påpeker at flyselskapene i de fleste tilfeller er ansvarlige.
- Mange reisende har fått ferien helt eller delvis ødelagt og fortjener kompensasjon for kanselleringer eller forsinkelser. Vi håper nå at bransjeaktører nøye vil evaluere og lære av sommeren 2018 for å unngå slike tall i juli månedene som kommer, sier Hermansson.
Studie fra mars i år. viste at nesten ni av ti nordmenn ikke kjenner sine fulle rettigheter i flytrafikken. I 2017, over 243 000 Nordmenn hadde krav på erstatning som følge av dette forsinkelser på grunn av flyreiser.
Flypassasjerer har krav på kompensasjonsrettigheter
Ved forsinket eller kansellert flyvning eller ved nektet ombordstigning. Passasjerer har under visse omstendigheter krav på en økonomisk kompensasjon på opptil EUR 600 per person. Betingelsen er at avgangsflyplassen er i EU eller at det ansvarlige flyselskapet er lokalisert i EU / EØS. I tillegg må årsaken til forsinkelsen ligge hos flyselskapet. Forsinkelsen må være mer enn tre timer i henhold til forskrift EC261. Hvis forsinkelsen eller kanselleringen skyldes ekstraordinære hendelser eller omstendigheter. For eksempel stormer eller medisinske nødstilfeller, er flyselskaper fritatt for å betale passasjerer kompensasjon.
Les vår neste artikkel: Norwegian Airlines har ingen penger