Wataha.no
Send rapport radio TV Din konto

Innstramming av reglene for bruk av elektriske scootere i hele Norge

Dodaj gjøre ulubionych
Vurder artikkelen
Vurder artikkelen

- Jeg er dypt bekymret for utviklingen av ulykker på elektriske scootere og andre små elektriske kjøretøyer og konfliktene med fotgjengere som vi ser. Selv om vi har skjerpet og tydeliggjort reglene, ønsker vi å ta ytterligere skritt for å sikre sikkerhet og tilgjengelighet for både trafikanter og andre trafikanter. Derfor foreslår vi nå både en alkoholgrense og et forbud mot å kjøre på fortau. Og en obligatorisk hjelm for de minste, samt aldersgrensen på 12 år. Informerer samferdselsminister Knut Arild Hareide.

Arbeidet med endringer i lov og forskrifter vil begynne for å skjerpe reglene

Regjeringen har besluttet at arbeidet vil begynne med endringer i lov og forskrifter for å skjerpe reglene for bruk av elektriske scootere og andre små elektriske kjøretøyer. Følgende forslag må studeres og sendes på høring:

  • Ulike nivåer av alkoholgrense: 0,2, 0,5 og 0,8
  • Forbud mot gangstier, men åpent for gang- og sykkelveier
  • Hjelmbestilling for barn under 15 år
  • Aldersgrense på 12 år for bruk

Ulike nivåer av alkoholgrense. Det nåværende kravet om passform er uklart for brukerne

En betydelig andel av ulykkene er knyttet til kjøring i alkoholpåvirket tilstand. Det nåværende kravet om passform er uklart for brukerne og vanskelig å håndheve effektivt av politiet, og derfor utilstrekkelig overholdt.

- Selv om lokale myndigheter nå har muligheten til blant annet å bestemme hvilke tider på døgnet de leide syklene kan brukes, og at dette kan redusere antall promillekjøringsulykker. Fyllkjøring er fortsatt en nasjonal utfordring. Det er derfor behov for å innføre en alkoholgrense for blod. Jeg synes den generelle alkoholgrensen på 0,2 er den mest åpenbare, men også 0,5 og 0,8 er viktige alternativer, sier samferdselsministeren.

Vi ønsker å kunne vurdere forskjellige nivåer av alkoholgrensen, samt kunne vurdere andre relevante forskrifter

En raskere endring i promillegrensen vil være mulig takket være konvertering av små elektriske kjøretøyer til motorvogner. Dette er imidlertid ikke nødvendigvis den mest passende løsningen.

- Elektriske scootere er nå klassifisert som sykler. Vi tror at verken sykkel- eller motorkjøreloven faktisk passer for denne typen kjøretøy. Vi omklassifiserer ikke elektriske scootere ettersom vi ønsker å kunne vurdere forskjellige nivåer av alkoholgrensen og også kunne vurdere andre relevante forskrifter for slike kjøretøyer uten å være bundet av gjeldende klassifiseringsforskrifter. Dette er Hareide.

. Fotgjengere kan ikke få seg til å føle seg utrygge på fortauet

Det er en betydelig og høy grad av konflikt mellom brukere elektriske scootere og fotgjengere på fortau, spesielt i de største byene.

- Det kan ikke være at fotgjengere føler seg utrygge på fortauet. Å kjøre elektriske scootere på fortau bør gjøres i et gågate, men vi ser at denne antagelsen ofte ikke følges. Derfor vil vi nå studere forslaget om å forby bruk av gangstier, men ikke på gang- og sykkelveier, sier Hareide.

Hjelmen må brukes for barn under 15 år

Omtrent hver tredje skade ved å kjøre en elektrisk scooter er en hodeskade.

- Ved å beordre bruk av hjelm av barn under 15 år, ønsker vi å gi barn spesiell beskyttelse og samtidig legge til rette for gode vaner. En slik ordre vil også gjelde kommersiell utleie i liten grad, sier Hareide.

Aldersgrense 12 år? Barn og unge har en spesiell rett til beskyttelse

Det er i dag ingen aldersgrense for å kjøre små elbiler. Ulykkestall tyder ikke på at ungdom er spesielt utsatt for ulykker. Det er imidlertid godt dokumentert at barn ikke har samme forståelse av bevegelse vei og evnen til å samhandle i veitrafikken som voksne. Dette er nødvendig i de semi-komplekse trafikkmiljøene der disse kjøretøyene brukes.

- Selv om barn og unge ikke er spesielt utsatt for ulykker i dag, har de en spesiell rett til beskyttelse. Når vi også vet at barn ikke har samme forståelse av trafikk som voksne. Det er naturlig at vi vurderer aldersgrensen for bruk av elektriske scootere, sier Hareide.

Statens vegvesen skal bistå Samferdselsdepartementet med en etterundersøkelse. Det arbeides med å innføre nødvendige lovendringer våren 2022.

Flere regelendringer har trådt i kraft det siste året. De nye forslagene utfyller endringene

De nye forslagene for å skjerpe regelverket utfyller endringene som trådte i kraft i fjor. Siden sommeren 2020 har regjeringen jobbet med å innføre strengere regler for bruk av elektriske scootere.

Fra 18. mai trådte endringer i parkeringsregler, merkede soner og fartsgrenser i kraft.

I tillegg vedtok Stortinget i juni 2021 en ny lov om utleie av små elektriske kjøretøyer på offentlige steder, som gir kommunene mulighet til å regulere utleievirksomheten.

Les vår neste artikkel: Vinterdekk ...

Pogoda

loader-bilde
Oslo, NEI
10, den 23. 2024
temperaturikon 6° C
tungt skyet
75%
1012 mb
4 mph
Vindsmak: 4 mph
Skyer: 87%
Sikt: 0 km
Soloppgang: 5: 36 am
Solnedgang: 8: 53 pm

Vekslingskurs

PLN

NOK PLN

=

NOK

0,375

Norsk krone

SEK

0,384

Svenske kroner

EUR

4,310

euro

USD

3,932

USA dollar

Anbefalte artikler

Siste artikler

Tysk-norsk samarbeid: Hydrogen nødvendig for å oppnå en klimanøytral økonomi

Tysk-norsk samarbeid: Hydrogen nødvendig for å oppnå en klimanøytral økonomi Tyskland og Norge fortsetter å samarbeide om vurdering av storskala industrielle og kommersielle hydrogenforsyninger fra Norge til Tyskland.…


Lønnsoppgjør i staten: Frist er 30. april

Lønnsoppgjør i staten: Frist er 30. april I dag 22. april ble det avholdt møte med representanter for staten og de viktigste fagforeningene for å starte lønnsoppgjørene i staten. Oppgjørsfristen er...


Omstrukturering av den norske regjeringen: Sentrale endringer i ministersammensetningen

Omstrukturering av den norske regjeringen: Sentrale endringer i ministersammensetningen. Nylige endringer i den norske regjeringen Den 19. april 2024 varslet den norske regjeringen betydelige endringer i ministersammensetningen. Som en del av…


Besøk våre sosiale nettverkssider