Tunnelvask i Stavanger. Hvordan vil det påvirke trafikken?
– Vi forstår at veiarbeid kan skape utfordringer for trafikantene, men det er viktig å huske at vi jobber for dem, sier byggeleder Rowan W. Zwart i Statens vegvesen Offentlig.
Tunnelvask er et av tiltakene som er nødvendige for å få til dette veier i det nasjonale og europeiske veinettet var alltid trygge og tilgjengelige.
Tunnelvask i Stavanger
`` Vi prøver å minimere ulempene for trafikantene ved å tilpasse tunnelvaskingen til tidspunktet på døgnet da trafikken er lite, legger hun til, og understreker at tunnelvask er en ren rutinejobb som trafikantene i Stavanger-området er kjent med. .
Eiganes og Hundvåg
Første etappe er Eiganes- og Hundvågtunnelen i uke 46 og 47.
Arbeidet foregår på hverdager mellom 22:00 - 06:00. Unntakene er Buøy og Lunde, hvor tunnelvasking kan foregå mellom klokken 20 og 00.
Tunnelene vil bli stengt i én retning i en av tunnelene under arbeidene. Følgelig må sjåførene bruke alternative omkjøringsmuligheter. Kun nødetater får passere.
Tunnelvask og teknisk ettersyn er viktig for trafikksikkerheten. Renhold dekker vei og skulder, samt side- og overliggende tekniske innretninger og installasjoner.
– Mens vi fortsatt er inne og jobber i tunnelene, vil vi også vurdere å benytte anledningen til å teste det tekniske utstyret og gjøre annet nødvendig arbeid, legger Zwart til.
Byfjord og Mastrafjord
Så til Byfjord- og Mastrafjordtunnelen, det er i uke 48.
Arbeidet starter vanligvis kl. 22, bortsett fra søndag til mandag, kl. 00.
Kolonnen kjører kontinuerlig uten kolonnetider. Nødetatene kan gå forbi. Rutebuss og dyretransport kan passere uten guidens bil etter å ha snakket med trafikklederen.
Når arbeidet med Byfjordtunnelen er fullført, vil de aktuelle arbeidene på Mastrafjordtunnelen starte. Her blir det kolonnetur etter samme mønster.
Renhold dekker veibane, sideflater og vegger, samt side- og overliggende teknisk utstyr og installasjoner.
– Vi skal tømme sandfanget, eller kanskje vi vil teste det tekniske utstyret og gjøre annet nødvendig arbeid – sier Zwart.
Ryfast
I uke 50 er det Ryfylketunnelen.
Arbeidene vil bli utført om natten mellom 20 og 00 fra søndag til fredag. Når den ene tunnelen er stengt, er det toveis trafikk i den andre.
Viderekobling av trafikk tar vanligvis 15 til 30 minutter på begynnelsen og slutten av hver natt. I løpet av denne tiden vil begge kjøreretningene være stengt for trafikk. Kun nødetater får passere.
Renhold dekker veibane, sideflater og vegger, samt side- og overliggende teknisk utstyr og installasjoner.
– Vi skal tømme sandfanget, eller kanskje teste det tekniske utstyret og gjøre annet nødvendig arbeid mens vi jobber på Ryfast, som med sine 14,4 kilometer er den lengste og dypeste undersjøiske tunnelen i verden – avslutter Zwart.
Foto: Bård Asle Nordbø, Statens vegvesen
Kilde: statens vegvesen
Les vår andre artikkel: Med stemmene til 373 MEP-er vedtok Europaparlamentet en resolusjon ...