I 2022 vil cirka 150 dukke opp på veiene. nye elektriske biler. Vi kan ikke møte denne veksten videre ladestasjoner med én, to eller fire 50 kW ladere. Det må være deres mye mer. Det sier Thor Egil Braadland, kontakt med NAF-myndighetene.
Det slår regjeringsplattformen – Hurdalsplattformen – fast regjeringen «vil utarbeide en nasjonal strategi lading, der Statens vegvesen vil ha en rolle i å planlegge et sammenhengende nettverk av ladeinfrastruktur.
– Dette er en positiv og mye mer aggressiv tilnærming bak ladere enn tidligere regjeringer har vist. Tidligere, sier Braadland, var ladeutviklingen nærmest markedsdrevet, og ladeselskapene klarte rett og slett ikke å holde tritt med det voldsomme tempoet. elbilsalg.
Stor mangel på hurtigladere
NAF regnet tidligere i år ut at det var mangel på rundt 500 hurtigladere underveis norske veier. De mangler stort sett langs hovedårene E18 og E6 som går mellom mange største byene i Norge.
– Utbygging av ladeknutepunkter, det vil si stasjoner med 20-30 eller flere ladere langs store hovedårer mellom større byer, må være en del av den nye planen.
Ladere må bli kraftigere slik at biler med store batterier kan lade raskt, fortsetter Braadland.
Bevegelse og tilgang til lading hjemme
NAF sier at en ny plan for regjeringen ennå ikke er ferdigstilt. Regjeringen sier at den vil gi «de nødvendige tallene ladestasjoner for elbiler i hele landet», som er den rette tilnærmingen til denne problemstillingen. Deretter kan man diskutere hva som er riktig tall, basert på utviklingen av trafikkgrunnlaget, rekkevidde, hjemmelading og så videre.
På den annen side må også regjeringen «minst sørge for hurtigladestasjoner i kommuner som ikke har det i dag.»
– Det er behov for hurtigladere ikke bare innad i kommunen. Dette er grunnlaget for bevegelsen og muligheten for folk til å bruke lading hjemme, sier Thor Egil Braadland.
Foto: NAF
Kilde: NAF
Les vår neste artikkel: