Tre kunder i Sparebanken Sør ble ranet for et beløp på 600 kroner. Dette skjedde etter at de ble lurt til å ringe et telefonnummer som svindlerne hadde brukt.
I svindelforsøket, som tilsynelatende var rettet mot 52 bankkunder, ble det sendt en SMS der kontohaverne ble bedt om å kontakte banken på spesialnummer 800. Meldingen bankkundene fikk var at det var svindel på kontoene deres.
Angrepet skiller seg fra tidligere forsøk der tusenvis av tekstmeldinger ble sendt for å lure så mange som mulig.
Innringerne ble møtt av en kvinne som skulle hjelpe dem med å stoppe svindelen. De ble bedt om å oppgi personopplysninger, bank-ID og passord.
– Det førte til at svindlerne fikk alt de trenger for å logge inn i nettbanken. Mens den kvinnelige svindleren snakker med klienten for å «hjelpe», tappes kontoen for penger. Og med alt som kan være tilgjengelig under et fleksibelt lån, sier sikkerhetssjef Åsmund Myklevoll i Sparebanken Sør.
Kort tid etter intervjuene, hvorav det lengste varte i 23 minutter, fikk bankens kunder en dårlig følelse og ringte bankens kundesenter. Der klarte de å stoppe pengeoverføringen. Telenor sperret 800-nummeret.
Kilde: NTB
Foto: Annika Byrde / NTB
Les vår neste artikkel: Statsminister i Norge: – Jeg er ikke redd for smitte.