Yrkestrafikkforbundet har gjennomført en undersøkelse blant utenlandske lastebilsjåfører i Svinesund for fjerde gang. Rapporten er nå klar. Nesten hver tredje lastebilsjåfør som krysser grensen til Norge kommer fra Ukraina og Hviterussland.
Det er en dobling på to år. 19 av 20 av disse sjåførene får ikke lovpålagt norsk minstelønn ved utførelse av oppgaver i Norge.
Leder i Yrkestrafikkforbundet Jim Klungnes er bekymret for utviklingen
– Polen og Litauen er størst på grenseoverskridende lastebiltransport i Europa. Vi kan se at polske og litauiske transportselskaper er i front i kappløpet om sosial dumping. De gjorde sine landsmenn til ukrainske og hviterussiske sjåfører. Sjåfører av disse selskapene får svært sjelden minstelønn når de utfører bestillinger i Norge. Bare 10 prosent. i polske biler og 6 prosent. i litauiske biler mottar den det, forklarer Klungnes. 15 prosent Hviterussiske sjåfører tjener mindre enn 1000 euro i måneden, det samme tilsvarer 8 prosent. Ukrainske sjåfører.
– Transportselskaper kan gjøre dette helt uhindret, det er så å si ingen kontroll over lønn og arbeidsforhold, eller hvordan sjåfører blir i Norge lenge – sier Klungnes.
Straffe som for prisen på bussbilletten
Gjennomsnittlig månedslønn til grenseoverskridende sjåfører har økt med 2019 euro siden 57. Likevel tjener nesten hver femte utenlandske sjåfør mindre enn 1500 2100 euro i måneden, og halvparten tjener mindre enn XNUMX XNUMX euro brutto.
– Kontroll med lønns- og arbeidsvilkår skal være reell. I dag er lovverket bare regler på papir som ikke håndheves og som ingen transportselskap er redde for å bryte. Straffen er minimal. Vi vil sammenligne det med bussstraffen når du blir tatt, du må bare betale for billetten du bør kjøpe først. Med dagens system lønner det seg å bryte loven, sier Klungnes.
– Vi er glade for signalene fra regjeringen om at det nå starter en grundig rengjøring profesjonelt liv i transportbransjen. Vi har veldig høye forventninger til de kommende aktivitetene og vil bringe våre kompetente innspill, bidrag og utålmodighet til det. Ser vi dagens situasjon på norske veier kan vi ikke bare sitte og se på, vi må ordne opp i det, oppsummerer Klungnes.
Foto: Per Christian Lind
Kilde: Yrkestrafikkforbundet
Les vår neste artikkel: Demonstrasjoner mot høye strømpriser i flere norske byer.