Det nye regelverket er svært gunstig for elbiler.
Fra 1. mars endres reglene på hvor mye rust du kan ha på bremseskivene dine og fortsatt få en EU-kontroll. Så i fremtiden, å være en utleier elektrisk bil kan være mye billigere. Bilbransje24 og Elbil24 var de første som rapporterte om denne saken.
Så langt har EUs regelverk tillatt opptil 25 prosent overflaterust på alle fire bremseskiver til en bil. Nå lempes reglene for bakbremser der 50 prosent er tillatt.
Rustne bakbremser var fienden til både hybrid- og elbiler. De bruker elektriske motorer for å bremse og bruker ikke bremsene like ofte som andre biler. I tillegg er bremsene på alle biler innstilt for å gi best mulig effekt til forhjulene. Som et resultat blir bakbremsene mindre brukt, spesielt på elbiler.
Det kan spare både miljøet og lommeboken
Det viktigste spørsmålet er hvor mye dette vil påvirke de testede i praksis. Frydenlund påpeker at endringen neppe vil ha noen særlig betydning for trafikksikkerheten, og vil også ha en positiv innvirkning på både miljø og lommebok.
– Skifte skiver foran eller bak det koster vanligvis mellom 4000 og 6000 kroner, forklarer Frydenlund.
. Diskusjoner pågår
Elbilforeningens testleder sier at siden kravet om under 25 prosent rust på de fremre skivene forblir uendret, kan det fortsatt bli diskusjoner om bremseskiver, mens de bakre skivene kommer lettere gjennom kontrollen.
Det peker imidlertid på en annen endring:
Flere og flere produsenter går bort fra skivebremser bak på elbilene til fordel for tradisjonelle trommelbremser. Dette kan nok oppleves som litt vanskelig, men valget betyr at bremsene er bedre beskyttet mot ytre belastninger.
– Ettersom bakbremsene er mindre brukt, er det viktig å holde dem rene. Om vinteren bør de skylles regelmessig med varmt vann. Det viktigste er at bilen ikke vaskes over lang tid etter saltkjøring. Man må passe på sikkerheten – avslutter Frydenlund.
Les vår neste artikkel: Elbiler i Norge med moms ...