– Sanksjoner er vårt viktigste virkemiddel for å legge press på det russiske regimet. I dette tilfellet er det avgjørende at vi støtter EU og andre land i å ytterligere svekke Russlands evne til å finansiere krigen i Ukraina, sier statsråden. utenrikssaker Anniken Huitfeldt.

– Vi vet at sanksjoner fungerer best når flere land går med på dem. Takket være dette implementerer vi den femte og siste pakken med EU-sanksjoner. Vi har fått et godt norsk regelverk for å gjøre dette, sier utenriksministeren.

De oppdaterte reglene tar hensyn til bærekraftig forvaltning av delte fiskebestander og marine økosystemer. De tar hensyn til vårt søk- og redningssamarbeid og våre folkerettslige forpliktelser i henhold til Svalbardtraktaten.

– Gjennom hele krisen gjorde regjeringen det klart at vi står sammen med våre naboer og EU for å sikre at sanksjonene rammer hardt og effektivt. Vi gjør det vi har varslet: vi vil stenge havner for russisk-flaggede fartøy, men fortsatt holde havner åpne for fiskefartøy. Det er viktig for Norge å forsvare fiskerisamarbeidet i Barentshavet og det bilaterale operasjonelle samarbeidet innen søk og redning. Da gjør vi et unntak for Svalbard fordi Svalbard er i en spesiell situasjon, sier Bjørnar Skjæran, fiskeri- og sjøfartsminister.

Det er forbudt å anløpe skip som fører russisk flagg i havner

Fra 7. mai 2022 er russisk-flaggede skip forbudt å gå inn i havner. Forbudet omfatter skip på mer enn 500 bruttotonn som er kommersielt aktive i internasjonal trafikk, yachter og enkelte fritids- og fritidsfartøy. Sanksjoner gjelder ikke fiskefartøy og gjelder vanligvis ikke søk- og rednings- eller forskningsfartøy. Forbudet gjennomføres for havner i fastlands-Norge.

– Forbudet mot å gå inn på russiske skip i havner og forbudet mot veitransport for russiske selskaper kan få konsekvenser for vareflyten mellom Norge og Russland. De får også konsekvenser for enkeltaktører i næringsmiljøet, sier Bjørnar Skjæran, fiskeri- og sjøfartsminister.

Ettersom fiskefartøy ikke er omfattet av havneforbudet, vil formålet med innseiling i havna ikke ha betydning. Det betyr at for eksempel russiske fiskefartøy kan havne på verft, forutsatt at det ikke ilegges andre sanksjoner.

De nye sanksjonene mot Russland gjelder godstransport på vei

Veitransportforbudet vil gjelde for transportselskaper basert i Russland og vil gjelde umiddelbart. Ved transporter som startet før 29. april gjelder ikke forbudet før 7. mai på visse vilkår.

Unntak gjelder for leveringspliktige varer. I tillegg vil transportselskaper kunne søke Utenriksdepartementet om unntak for transport av enkelte varer. Dette gjelder varer som medisinsk utstyr og landbruksprodukter. Listen over varer som kan frigis er gitt i forskriften.

Sanksjoner utvidelser på mange områder

Andre sanksjoner som nå er innført inkluderer:

  • utvidelse av listen over varer som er underlagt eksportkontroll
  • restriksjoner på kullimport fra Russland
  • forbud mot å innvilge eller innvilge offentlige anskaffelser selv til russere fysisk og lovlig
  • restriksjoner på import av varer, som er en viktig inntektskilde for Russland
  • utvide forbudet mot salg av omsettelige verdipapirer pålydende euro til verdipapirer pålydende de offisielle valutaene til EU-medlemsstatene og norske kroner
  • restriksjoner på eksport av flydrivstoff
  • restriksjoner på eksport av varer, som særlig kan bidra til å forbedre Russlands industrielle kapasitet
  • forbud mot å støtte russiske offentlige myndigheter og statseide/kontrollerte selskaper
  • styrking av forbudet mot å ta imot innskudd fra russiske personer
  • forbud knyttet til truster som favoriserer russiske fysiske og juridiske personer.

Introdusert av regjeringen i dag reguleringsendringer er nødvendige for å implementere EU-sanksjoner i Norge.

Mer informasjon om alle nye sanksjoner finner du i vilkårene.

Endringsbestemmelsene trer i kraft umiddelbart

Endringen i reglene om anløp i havner og godstransport publiseres i Lovdata i dag. Forskriftsendringen inkludert de resterende sanksjonene vil bli publisert på Lovdata mandag 2. mai. En samlet versjon av forskriften skal komme på Lovdata 3. mai.