Wataha.no
Send rapport radio TV Din konto

20 millioner tonn korn må forlate Ukraina på mindre enn tre måneder

Dodaj gjøre ulubionych
Vurder artikkelen
Vurder artikkelen

Som en del av EUs solidaritet med Ukraina har Kommisjonen presentert et sett med tiltak for å hjelpe Ukraina med å eksportere landbruksprodukter. Etter den russiske invasjonen av Ukraina og blokaden av ukrainske havner, kan ukrainsk korn og andre landbruksvarer ikke lenger nå sine destinasjoner. Situasjonen truer verdens matsikkerhet, og det er et presserende behov for å etablere alternative logistikkruter ved bruk av alle passende transportmidler.

I dagens kommunikasjon presenterer EU-kommisjonen en handlingsplan for å etablere «solidaritetsbelter». Alt dette gjøres for å sikre at Ukraina kan eksportere korn, men også importere varene det trenger, fra humanitær hjelp til dyrefôr og gjødsel.

", ved hjelp av EU-infrastruktur. Dette er en gigantisk utfordring, derfor er det nødvendig å koordinere og optimalisere logistikkjeder, lage nye ruter og unngå flaskehalser når det er mulig. Vår kommunikasjon gjelder nødløsninger, men også middels og langsiktige tiltak for bedre å koble og integrere Ukrainas infrastruktur med EU. For kortsiktige og langsiktige løsninger vil vi jobbe med ukrainske myndigheter og i nært samarbeid, spesielt med nabomedlemsstater, som ikke har spart på noen innsats for å hjelpe under krisen. sa transportkommissær Adina Vălean

På ukrainsk side venter tusenvis av vogner og lastebiler på klarering

Til tross for den umiddelbare innsatsen fra EU og dets medlemsland for å legge til rette for grensepasseringer mellom Ukraina og EU, venter tusenvis av vogner og lastebiler på klarering på ukrainsk side. Dagens gjennomsnittlige ventetid for vogner er 16 dager, og på enkelte grenser opptil 30 dager. Mer korn er fortsatt lagret og oppbevart i ukrainske siloer klare for eksport. Blant utfordringene er de forskjellige sporviddene: Ukrainske vogner er ikke kompatible med det meste av EUs jernbanenett. I denne situasjonen må det meste av godset lastes om til lastebiler eller vogner som passer til EUs standard sporvidde. Prosessen er tidkrevende og mulighetene for omlasting langs grensene er begrenset.

Prioriterte handlinger

For å fjerne disse hindringene og etablere solidaritetsruter, vil Kommisjonen samarbeide med medlemslandene og interessenter om følgende prioriterte tiltak på kort sikt:

  • Ytterligere godsflåte, skip og lastebiler: Kommisjonen oppfordrer EUs markedsaktører til å gjøre ekstra transport tilgjengelig så raskt som mulig. For å matche tilbud og etterspørsel og etablere passende kontakter, vil EF etablere en logistikkplattform for matchende partnere. Den vil også invitere medlemslandene til å utpeke Solidarity Lans dedikerte kontaktpunkter ("one-stop-shop").
  • Kapasitet til transportnettverk og omlastingsterminaler: Ukrainske eksportforsendelser av landbruksprodukter bør behandles som en prioritet, og infrastrukturforvaltere bør gjøre tilgjengelige køplasser for denne eksporten. Kommisjonen oppfordrer også markedsaktørene til snarest å flytte mobile kornlastere til de aktuelle grenseterminalene for å få fart på omlastingen. Avtale for veitransport det vil også fjerne flaskehalser med Ukraina. For å oppmuntre EU-transportører til å sette inn kjøretøyene sine i Ukraina, vil EF også undersøke mulighetene for ytterligere økonomiske garantier.
  • Tolloperasjoner og andre inspeksjoner: Kommisjonen oppfordrer nasjonale myndigheter til å bruke maksimal fleksibilitet. Sørg også for tilstrekkelig personale for å fremskynde prosedyrer ved grenseoverganger.
  • Lagring av varer på EUs territorium: Kommisjonen vil vurdere de tilgjengelige lagringsalternativene i EU. Den vil også koordinere aktiviteter med medlemsstatene for å sikre større mellomlagring av ukrainsk eksport.

Kommisjonen vil også arbeide for å øke infrastrukturkapasiteten

På mellomlang og lang sikt vil EF arbeide med å øke infrastrukturkapasiteten til de nye eksportkorridorene. Det vil også jobbe med å skape nye infrastrukturforbindelser som en del av gjenoppbyggingen av Ukraina. Den neste runden med utlysninger under Connecting Europe Facility (CEF) vil støtte prosjekter som forbedrer transportforbindelser med Ukraina, inkludert jernbaneforbindelser og jernbaneterminaler. I denne sammenhengen vedtok EF i dag en beslutning om å signere en høynivåavtale med Ukraina. Kontrakten oppdaterer kartene over det transeuropeiske transportnettverket (TEN-T) som en del av Kommisjonens policy for å utvide TEN-T til nabolandene.

Bakgrunn.

Under normale omstendigheter eksporteres 75 % av Ukrainas kornproduksjon, noe som genererer rundt 20 % av landets årlige eksportinntekter. Før krigen sto ukrainske Svartehavshavner for 90 % av eksporten av korn og oljefrø. Omtrent en tredjedel av eksporten går til henholdsvis Europa, Kina og Afrika.

Kilde: EU-kommisjonen

Vi anbefaler: Norsk støtte til bønder i Ukraina

Les og lær mer: Aktiviteter til den polskspråklige informasjonsportalen wataha.no i Norge og Wataha Integrasjon Forening

Pogoda

loader-bilde
Oslo, NEI
11:21, den 25. 2024
temperaturikon 5° C
tungt skyet
Fuktighet: 76%
Pressure: 1007 mb
Vind: 2 mph
Vindsmak: 4 mph
Skyer: 100%
Sikt: 0 km
Soloppgang: 5: 30 am
Solnedgang: 8: 58 pm

Vekslingskurs

PLN

NOK PLN

=

NOK

0,375

Norsk krone

SEK

0,384

Svenske kroner

EUR

4,310

euro

USD

3,932

USA dollar

Anbefalte artikler

Siste artikler

Luftrommet over Sør-Norge er midlertidig stengt

Luftrommet over Sør-Norge er midlertidig stengt.


Minister Mehl på en av de største cyberøvelsene i verden

Minister Mehl på en av de største cyberøvelsene i verden På onsdag besøkte justis- og beredskapsminister Emilie Enger Mehl Locked Shields, den største cyberøvelsen av denne typen i verden...


Hvorfor Ukraina må vinne krigen – sentrale argumenter fra minister Espen Barth Eide

Hvorfor Ukraina må vinne krigen – Sentrale argumenter fra minister Espen Barth Eide. Ukraina som en bastion for stabilitet og sikkerhet i Europa I sin nylige tale, publisert i Dagens Næringsliv, sa ministeren for...


Besøk våre sosiale nettverkssider