...
Wataha.no
Send rapport radio TV Din konto

Forbrukere i Norge vil ha norsk mat

Dodaj gjøre ulubionych
Fra 2019 til i dag har andelen nordmenn som velger norsk mat i butikk økt med fem prosent. Dette viser den nye Ipsos Nutrition Facts Survey.

– Tallene taler for seg selv; folk vil ha norsk mat. Regjeringen har en klar ambisjon om å øke selvforsyningsgraden. Derfor er det veldig oppmuntrende at norske forbrukere tydelig viser at de støtter norsk matproduksjon, sier landbruks- og matminister Sandra Borch.

Blant faktorene som er viktige ved kjøp av mat, har «made in Norway»-argumentet blitt viktig. Hele 53 % sier det er et faktum mat produsert i Norge er viktig og de legger vekt på det når de skal kjøpe mat til seg selv og familien. I forhold til sist var det i 2019 en økning på 5 % av personer som valgte norsk mat. Alle ernæringsmessige tall ble presentert på Hørte Gård i Sylling 24.05.2022. mai XNUMX.

Stadig flere småbarnsfamilier velger norsk mat

– De viktigste faktorene ved valg av mat i butikk er fersk, sunn, billig og produsert i Norge. Av disse 4 viktigste faktorene er informasjonen om at maten er produsert i Norge. Denne faktoren viser den største økningen i 2019-2021, med 5 prosentpoeng, sier Tove Larsen, merkevareforskningsdirektør i Ipsos Norge.

Norsk preferanse er høyest i Midt- og Nord-Norge (hele 57 %), og lavest i Oslo (45 %). Foreldre til små barn er blant de som legger størst vekt på produksjon i Norge – oppsummerer Larsen.

Norsk kål vinner 

Hørte Gårds virksomhet omfatter produksjon av kål. Statsråd Sandra Borch var kjent med begge dataene. Det handler om Ipsos / Spisefakta og med resultater av en nylig kampanje for å øke salget og forlenge den norske kålsalgssesongen. Bak kampanjen ligger et unikt samarbeid mellom Nyt Norge, Grønnsaksprodusentenes Samarbeidsråd og Frukt- og grøntopplysningsbyrået.

Nyt Norge-merkingen letter valget av et norsk produkt

Vi vinner forbrukere i butikkhyllen dersom produktet er tydelig merket Nye Norge. Det er det, og det stemmer overens med Census-tallene. Norske forbrukere vil ha mat produsert i Norge, og vi skal gjøre det lettere for dem å finne den i butikken, sa administrerende direktør Nina Sundqvist i Matstiftelsen. Matstiftelsen står bak det offisielle merket av norsk opprinnelse; Nyt Norge.

– Samarbeid med kålprodusenter og Opplysningskontoret for frukt og grønt gir gode resultater. Vi fortsetter å satse ytterligere for å synliggjøre norsk frukt og grønt i butikkene. Her er det potensiale for både økt produksjon og større salg. Og som Oslo-jente har jeg rett til å si: Kjære Oslo-folk, dere kan kjøpe flere norske produkter og ikke bli slått av resten av landet når det kommer til norske preferanser i butikk, avsluttet Sundqvist med et smil.

Bedre samarbeid 

– Det at bransjen samarbeider og driver denne typen kampanjer har store fordeler for norsk produksjon og selvforsyning. Kål er et godt eksempel, men denne typen samarbeidskampanjer kan gjennomføres med stor suksess med andre norske produkter. Frukt- og grøntprodusenter står på listen for fremtidig samarbeid mellom produsentene og Nyt Norge, sa Guttorm Rebnes, direktør i Opplysningskontoret for frukt og grønt.

Om undersøkelsen. Faktaene

Ernæringsfakta som er den mest omfattende studien Nordmenn om matvaner og holdninger til mat i Norge. Studien har vært gjennomført siden 1987 og gir data på et unikt og solid grunnlag. De gjør det mulig å fange opp både langsiktige trender og kortsiktige endringer. Over 3000 personer deltar i undersøkelsen. Listefakta eies og drives av analyseselskapet Ipsos.

Kilde: frukt.no

Les og lær mer: En enorm investering i offshore vindenergi

Vurder artikkelen

Pogoda

loader-bilde
Oslo, NEI
8:09, Mar 17, 2024
temperaturikon -6° C
lett overskyet
Fuktighet: 84%
Pressure: 1027 mb
Vind: 2 mph
Vindsmak: 3 mph
Skyer: 38%
Sikt: 0 km
Soloppgang: 6: 26 am
Solnedgang: 6: 23 pm

Vekslingskurs

PLN

NOK PLN

=

NOK

0,375

Norsk krone

SEK

0,384

Svenske kroner

EUR

4,310

euro

USD

3,932

USA dollar

Anbefalte artikler

Siste artikler

Godkjenning av tilhengeren til å kjøre med en hastighet på 100 km/t

Tilhengergodkjenning for 100 km/t Enkelte hengere og campingvogner kan være godkjent for bruk i Tempo 100. Denne godkjenningen er gitt av Vegvesenet. Tempo 100 homologering...


Allemannsretten: en integrert del av norsk kultur og tradisjoner

Allemannsretten: en integrert del av norsk kultur og tradisjon Dette er retten til å bevege seg fritt til fots, på ski, på sykkel eller i kajakk, til å slå opp telt for en natt i enkelte områder, til å nyte bål...


Samarbeid for å gjøre byen energismart

Samarbeider for å gjøre byen energismart Trondheim, Tensio og Statkraft jobber for tiden sammen for å gjøre byens energisystem enda smartere. Den energismarte byen Trondheim For å sikre tilstrekkelig energi...


Besøk våre sosiale nettverkssider