Blant faktorene som er viktige ved kjøp av mat, har «made in Norway»-argumentet blitt viktig. Hele 53 % sier det er et faktum mat produsert i Norge er viktig og de legger vekt på det når de skal kjøpe mat til seg selv og familien. I forhold til sist var det i 2019 en økning på 5 % av personer som valgte norsk mat. Alle ernæringsmessige tall ble presentert på Hørte Gård i Sylling 24.05.2022. mai XNUMX.
Stadig flere småbarnsfamilier velger norsk mat
– De viktigste faktorene ved valg av mat i butikk er fersk, sunn, billig og produsert i Norge. Av disse 4 viktigste faktorene er informasjonen om at maten er produsert i Norge. Denne faktoren viser den største økningen i 2019-2021, med 5 prosentpoeng, sier Tove Larsen, merkevareforskningsdirektør i Ipsos Norge.
Norsk preferanse er høyest i Midt- og Nord-Norge (hele 57 %), og lavest i Oslo (45 %). Foreldre til små barn er blant de som legger størst vekt på produksjon i Norge – oppsummerer Larsen.
Norsk kål vinner
Hørte Gårds virksomhet omfatter produksjon av kål. Statsråd Sandra Borch var kjent med begge dataene. Det handler om Ipsos / Spisefakta og med resultater av en nylig kampanje for å øke salget og forlenge den norske kålsalgssesongen. Bak kampanjen ligger et unikt samarbeid mellom Nyt Norge, Grønnsaksprodusentenes Samarbeidsråd og Frukt- og grøntopplysningsbyrået.
Nyt Norge-merkingen letter valget av et norsk produkt
Vi vinner forbrukere i butikkhyllen dersom produktet er tydelig merket Nye Norge. Det er det, og det stemmer overens med Census-tallene. Norske forbrukere vil ha mat produsert i Norge, og vi skal gjøre det lettere for dem å finne den i butikken, sa administrerende direktør Nina Sundqvist i Matstiftelsen. Matstiftelsen står bak det offisielle merket av norsk opprinnelse; Nyt Norge.
– Samarbeid med kålprodusenter og Opplysningskontoret for frukt og grønt gir gode resultater. Vi fortsetter å satse ytterligere for å synliggjøre norsk frukt og grønt i butikkene. Her er det potensiale for både økt produksjon og større salg. Og som Oslo-jente har jeg rett til å si: Kjære Oslo-folk, dere kan kjøpe flere norske produkter og ikke bli slått av resten av landet når det kommer til norske preferanser i butikk, avsluttet Sundqvist med et smil.
Bedre samarbeid
– Det at bransjen samarbeider og driver denne typen kampanjer har store fordeler for norsk produksjon og selvforsyning. Kål er et godt eksempel, men denne typen samarbeidskampanjer kan gjennomføres med stor suksess med andre norske produkter. Frukt- og grøntprodusenter står på listen for fremtidig samarbeid mellom produsentene og Nyt Norge, sa Guttorm Rebnes, direktør i Opplysningskontoret for frukt og grønt.
Om undersøkelsen. Faktaene
Ernæringsfakta som er den mest omfattende studien Nordmenn om matvaner og holdninger til mat i Norge. Studien har vært gjennomført siden 1987 og gir data på et unikt og solid grunnlag. De gjør det mulig å fange opp både langsiktige trender og kortsiktige endringer. Over 3000 personer deltar i undersøkelsen. Listefakta eies og drives av analyseselskapet Ipsos.
Kilde: frukt.no
Les og lær mer: En enorm investering i offshore vindenergi