– Mye av togene i Norge går gjennom Oslotunnelen mellom Oslo S og Skøyen. Fra og med 2007 regnes denne delen som overfylt. Dersom veksten i antall togreiser går i den retningen vi ønsker, er mulighetene for å bruke mer kapasitet i dagens tunnel svært begrenset. Derfor er det viktig å planlegge ny tunnel etter planen. Vi må vite når det kan være essensielt for at det skal stå ferdig, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
Samferdselsdepartementet ga Jernbanedirektoratet i oppdrag å utrede grunnlaget for vedtak om ny nasjonal tunnel på jernbanelinja.
– I tillegg til lokal- og regiontog på Østlandet, med Oslotunnelen fjern- og godstog til resten av landet bruker det også. Driftsforsinkelser og forstyrrelser i Oslotunnelen får derfor ofte konsekvenser for trafikkflyten i andre deler av jernbanenettet. Den nye rikstunnelen vil doble kapasiteten gjennom Oslo by. Det vil derfor ha en positiv innvirkning på togtrafikken over store deler av vårt nasjonale jernbanenett, sier Nygård.
Ledelsen vurderer behov og ambisjoner for etterspørselen etter jernbanetjenester
I 2021 ble videre planlegging av ny Oslo S-til-Lysaker dobbeltsporet tunnel stanset. Årsaken til denne situasjonen var utilstrekkelige økonomiske ressurser.
Jernbanedirektoratet vil vurdere etterspørselen og langsiktige ambisjoner for utviklingen av jernbanetilbudet i det nye beslutningsgrunnlaget. Alt dette for at den nye rikstunnelen skal kunne stå ferdig i god tid. Utredningen skal også vurdere om nye anbudskonsepter, bedre utnyttelse av dagens tunnel og anvendelse av ny teknologi kan sikre en enda bedre utnyttelse av eksisterende kapasitet enn det som ligger til grunn for eksisterende planer.
Som en del av oppgaven anmodes Jernbanedirektoratet om å inngå kontrakt med Bane NOR for videre planlegging av rikstunnelen etter plan- og anleggsloven for å redusere usikkerheten om kostnader og gjennomføring.
Videre fremgang. Frist for å fremlegge begrunnelse for vedtaket
Samferdselsdepartementet satte 31. mars 2023 som frist for å legge fram grunnlaget for vedtaket fra Jernbanedirektoratet. Departementet vil på et senere tidspunkt fastsette planrammen for arbeidet med neste Nasjonal transportplan, hvor en del av denne skal være beslutningsgrunnlaget. Tidspunktet for rikstunnelen må ta hensyn til denne rammen.
Kilde: regjeringen
Les og lær mer: Historien om norsk olje på 5 minutter