– Endelig har vi et kraftig middel mot det usunne presset på en perfekt kropp som barn og unge er spesielt utsatt for. Merket skal vise at personene i annonsen er grafisk endret, sier Kjersti Toppe, barne- og familieminister.

Alle som annonserer noe kommersielt er nå pålagt å merke annonsen dersom noe har endret seg grafisk i annonsen. Dette gjelder bilder, bilder eller videoer. Det innebærer endringer i en persons størrelse, form eller hud. Plikten gjelder også for influencere og andre som legger ut annonser på Internett og sosiale medier.

Standardbetegnelsen er nå utarbeidet

Både den som lager annonsen og annonsøren, det vil si den som ønsker å tjene penger på salget, er ansvarlig for merkingen.

– Presentasjoner om hvordan en annonse skal merkes har vært på høring og departementet har nå utarbeidet et standardskilt som skal brukes til å merke en annonse, sier Toppe.

Merket skal dekke ca. 7 % av bildeområdet og skal være i øverste venstre hjørne av annonsen. Den standardiserte etiketten kan lastes ned fra sidene Forbrukertilsynet.

Fra 1. juli i år. det vil bli innført pålegg om å merke retusjerte annonser

Forbrukertilsynet skal håndheve merkeregler. Hvis Forbrukertilsynet finner ut at annonsen ikke er merket, vil informere annonsøren (f.eks. influencere) om det og kan bestemme seg for å merke annonsen. Dersom annonsen ikke er merket, vil kontoret ilegge bot eller lovbruddsgebyr.

Kilde: regjeringen

Les og lær mer: Flere tonn med pakker med gratis frakt går til Ukraina