Store prisøkninger for alle sjåfører i Oslo.
Fra i dag øker bomtakstene i hovedstaden. Dette for å sikre penger bl.a på Fornebubanen, kollektivtrafikkens funksjon og reduksjon av biltrafikken.
Det er elbiler som oppnår den høyeste prosentvise prisøkningen på bomstasjoner rundt stor-Oslo tettstedet – nesten det tredobles.
Kjører du innerringen i elbil (off-peak), øker prisen fra 5 kroner til 14 kroner.
Tidligere har det vært prisforskjell mellom de tre bomringene rundt Oslo, med lavere indre ringtakst enn Osloringen og bygrensen.
Fra i dag vil prisen være lik på alle bomstasjoner i Fjellinjen.
De høyeste avgiftene for forbrenningsbiler
Selv om elbilister får den høyeste prosentvise prisøkningen, må de som kjører forbrenningsbil betale desidert mest. For eksempel øker prisen på bensinbil uten rushtid fra 18 kroner til 28 kroner (indre ring og Oslo ring, uten Autopass).
Samme eksempel for en dieselbil øker fra 20 kroner til 32 kroner.
I rushtiden må du nå betale 37 kroner for en dieselbil eller 34 kroner for en bensinbil. (indre ring og Oslo ring, ingen Autopass-brikke).
Takstene stiger
I vår ble Oslo kommune, Viken kommune og staten enige om nye satser bompenger. Stortinget har satt et mål om null biltrafikkvekst for Oslo og andre storbyer.
Dette krever store investeringer i utbygging av kollektivtransport samt sykkel- og ganginfrastruktur. Flere store prosjekter er for tiden under bygging i Oslo og Viken, som Fornebubane og et nytt T-banesignalsystem som vil øke kapasiteten.
Den vedtatte tarifføkningen vil gi nødvendig finansiering for disse og andre prosjekter. Stigende priser i byggemarkedet bidrar også til økt etterspørsel etter finansiering.
Bompenger vil også bidra til å redusere biltrafikken. Elbiler er en stadig større del av bilparken, noe som er en velkommen utvikling fra myndighetenes side.
Denne gruppen biler må bli mer lønnsomme nå. Bompenger vil også redusere biltrafikken i byen, og derfor vil også takstene for elbiler øke.
Det er det bompenger er til for
Bompenger i og rundt Oslo har flere formål:
- Redusere biltrafikken
- Redusere klimagassutslipp
- Øke fremkommeligheten for alle grupper av trafikanter
- Forbedring av bymiljøet
Tariffgruppe 1
Tariffgruppen omfatter kjøretøy med maksimalt tillatt vekt på 3500 kg inklusive. Biler M1 kategori med gyldig AutoPASS-kontrakt regnes som tariffgruppe 1.
Betaling tur/retur | Bensin / ladbar hybrid | diesel | Elektrisk bil |
---|---|---|---|
Bortsett fra i rushtiden | 28 norske kroner | 32 XNUMX Nok | 14 norske kroner |
I rushtiden | 34 kr | 37 XNUMX Nok | 17 norske kroner |
Enveisbetaling - til Oslo | Bensin / ladbar hybrid | diesel | Elektrisk bil |
---|---|---|---|
Bortsett fra i rushtiden | 28 norske kroner | 32 zł | 14 norske kroner |
I rushtiden | 34 kr | 37 zł | 17 norske kroner |
Tariffgruppe 2
Tariffgruppen inkluderer kjøretøy med en maksimal tillatt vekt på 3 501 kg og over, unntatt personbiler kjøretøykategori M1 med gyldig kontrakt.
Betaling tur/retur | Euro 5 og over | Euro 6 | Null utslipp og gass |
---|---|---|---|
Bortsett fra i rushtiden | 88 kroner | 49 XNUMX Nok | 0 XNUMX Nok |
I rushtiden | 104 XNUMX Nok | 66 XNUMX CZK | 0 XNUMX Nok |
Enveisbetaling - mot Oslo | Euro 5 og over | Euro 6 | Null utslipp og gass |
---|---|---|---|
Bortsett fra i rushtiden | 88 kroner | 49 XNUMX Nok | 0 XNUMX Nok |
I rushtiden | 104 XNUMX Nok | 66 XNUMX CZK | 0 XNUMX Nok |