– Flere endringer gjør det verdt å undersøke Oslo Lufthavns fremtidige kapasitet og behov, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård. Den retter oppmerksomheten mot nye null- og lavutslippsløsninger i luftfarten, endringer i reisebehov og -mønster, teknologisk utvikling i året som kommer og økning i bruk av droner og nye fly.

Hovedmålet med utredningen er å gi et grunnlag som gjør det mulig for regjeringen å ta stilling til om det er behov for å reservere areal til bygging av en tredje rullebane pr. Gardermoen Oslo lufthavn.

Les også: Strømpris 25 prosent lavere uten sammenkoblinger

Studien skal inkludere beregninger av fremtidige flyreiser samt valgmuligheter for hvordan man skal håndtere forventet antall reisende i fremtiden. Kommisjonen vil også se på hvilken rolle ikke-statlige lufthavner (Rygge og Torp) bør spille.

– Utgangspunktet er at Gardermoen lufthavn fortsatt skal være hovedflyplassen Norge og det nasjonale transportknutepunktet for innenrikstrafikken og internasjonalt, sier Nygård.

Kommisjonen skal legge fram sin rapport i form av en rapport

Utvalgets rapport sendes på offentlig høring før regjeringen avgir sine merknader til Stortinget. Kommisjonen skal levere sin rapport i form av rapport senest sommeren 2024

Det er opp til staten å bestemme først om det skal bygges en tredje rullebane. Dersom Avinor på et tidspunkt i fremtiden innser at det er behov for det og må søke staten om konsesjon for å gjøre det.

Utvalget skal ledes av Siri Pettersen Strandenes, professor emeritus i samfunnsøkonomi fra Bergen.

Kilde: regjeringen

Les og lær mer: Norske etterforskere ved Den internasjonale straffedomstolen