Wataha.no
Send rapport radio TV Din konto

Det forbedrer arbeidsforholdene til sjåfører i profesjonell transport

Dodaj gjøre ulubionych
Vurder artikkelen
Vurder artikkelen

1. november 2022 trer del 1 av EUs mobilitetspakke i kraft. Dette inkluderer blant annet nye regler om kjøre- og hviletider, bruk av fartsskriver og førerkort.

Det nye regelverket er en del av den sosiale delen av mobilitetspakken, som ble inkludert i EØS-avtalen 18. mars i år.

Det er nye krav til hvordan transportbedrifter og arbeidsgivere må forberede seg på at en sjåfør skal kunne reise hjem innen en fire ukers periode. For kjøretøy i internasjonal transport er det nå krav og plikt til å returnere til hjemlandet minst hver åttende uke.

– Statens vegvesen har på forespørsel fra Samferdselsdepartementet jobbet med implementeringen av denne forskriften i Norge i snart to år. Vi er fornøyd med at den nå trer i kraft livet og at vi i Norge Vi skal koordinere dette med resten av EU/EØS, sier Roy Harald Holm i Vegvesenet.

Introduserer lisenskrav

Med den nye mobilitetspakken innføres det også strengere regler for varebiler som utfører internasjonal transport.

– Det vil nå kreves tillatelse for varebiler med totalvekt over 2,5 tonn for internasjonal transport. Transportører skal oppfylle krav til lokaler, omdømme, økonomi og faglig kompetanse, sier Holm.

Nye regler

  • Kabotasjeforskrifter vil gjelde internasjonal transport med nyttekjøretøy.
  • Krav om å returnere kjøretøyet til hjemlandet hver 8. uke.
  • Krav om at transportselskapet arrangerer minst en vanlig ukentlig hjemmepause for sjåføren i en fireukers periode. Normal ukentlig hvile i kjøretøyet er forbudt. Noen overnattingskostnader unntatt kjøretøy, dekker arbeidsgiver kostnadene.
  • Hver kryssing av grensen skal registreres i fartsskriveren.
  • Det innføres en «fryseperiode» på 4 dager etter siste utførte kabotasjeoppdrag, hvor utenlandske kjøretøyer ikke har lov til å utføre kabotasje i Norge.
  • Kombinert transport vil ikke lenger være unntatt fra kabotasjereglene.

Kabotasje – et begrep kjent for alle som driver med internasjonal veitransport. Det er ikke annet enn kommersiell transport av last innenfor samme land med et kjøretøy registrert i et annet land.

Les vår neste artikkel: EU-kommisjonen introduserer …

Pogoda

loader-bilde
Oslo, NEI
1:31, Mai 13, 2024
temperaturikon 11° C
lett overskyet
Fuktighet: 96%
Pressure: 1023 mb
Vind: 2 mph
Vindsmak: 3 mph
Skyer: 46%
Sikt: 0 km
Soloppgang: 4: 43 am
Solnedgang: 9: 43 pm

Vekslingskurs

PLN

NOK PLN

=

NOK

0,375

Norsk krone

SEK

0,384

Svenske kroner

EUR

4,310

euro

USD

3,932

USA dollar

Anbefalte artikler

Siste artikler

Inflasjon i Norge: Prisveksten avtok for fjerde måned på rad

Inflasjon i Norge: Prisveksten avtok for fjerde måned på rad. Konsumprisindeksen (KPI) økte med 3,6 %. fra april 2023 til april 2024. Denne …


Eurovision 2024: Siste kveld i en konkurranse som vekker både fascinasjon og kontrovers!

Eurovision 2024: Siste kveld i en konkurranse som vekker både fascinasjon og kontrovers! I 2023 tiltrakk Eurovision song contest rekordpublikum, og nådde 162 millioner seere. Dette er en begivenhet som reiser ekstreme...


Mangel på nedbør øker risikoen for skogbrann!

Mangel på nedbør øker risikoen for skogbrann! – Hvis du til og med er svært usikker på om det er trygt å fyre opp en grill eller bål, ikke gjør det. Så enkelt er det, sier regissør Elisabeth...


Besøk våre sosiale nettverkssider