Den norske regjeringen sender en rapport om levekårene i byene på høring. Kommisjonen, som har forsket på levekår og integreringsutfordringer i utvalgte byområder i to år, leverte sin rapport like før jul.
Rapport fra by- og levekårskommisjonen - NOU 2020: 16 Levekår i byer - gode lokalsamfunn for alle , vil bli nå sendt på omfattende høring med en frist til 30. april.
Like muligheter
Det er utdannings- og integreringsministeren, i samarbeid med kommunal- og moderniseringsministeren, som sender rapporten på høring.
- Vi vil ha like muligheter for deltakelse, arbeid og utdanning for alle innbyggerne i landet vårt. Uansett hvor du bor, sier kunnskaps- og integreringsminister Guri Melby (V). Ministeren legger til at barn og unge bør gis muligheter til å delta i samfunnet.
By- og levekårsutvalget har kartlagt omfanget av vilkårsutfordringene livet i Norges største byer og rundt dem. Slike utfordringer inkluderer dårlige levekår, få steder å møte og engasjere seg, arbeidsledighet, barnefattigdom, vold i nære relasjoner, frafall fra utdanning og dårlig helse. Dette er bare et eksempel på noen få problemer.
Tendenser til å skille seg
Kommisjonen har kartlagt levekårsutfordringene uavhengig av etnisitet. Hun så også på hvordan fordelingen av slike utfordringer er sammenfallende med bosted i Norge innbyggere med innvandrerbakgrunn. Utvalget fant i denne forbindelse trender mot etnisk og sosioøkonomisk segregering i barnehager, grunnskoler og videregående skoler i de aktuelle byområdene.
- At stat og kommuner kan iverksette tiltak som best bidrar til å utjevne forskjellene og motvirke utfordringene knyttet til levekår. Vi må ha kunnskap. Kommisjonen har gitt oss verdifull informasjon som vi vil ta med oss for å arbeide med områdebaserte initiativer i store byer. Vi gleder oss til å motta mer informasjon som en del av konsultasjonen, sier Nikolai Astrup, kommunal- og moderniseringsminister (H).
Muligheter påvirker barns utvikling
Mange av de spurte beboerne i relevante byområder er fornøyd med nabolaget sitt. De har et høyt velstandsnivå samt betydelige ressurser og initiativ. Samtidig er det utfordringer. Rapporten indikerer blant annet. Å vokse opp i et område utsatt for dårlige levekår over tid kan ha en negativ innvirkning på utdanning og utvikling barn og ungdom.
- Som utdannings- og integreringsminister er jeg overbevist om at vi må ha god dokumentasjon som viser. Hvordan er sosioøkonomiske og levekårsmessige utfordringer knyttet til muligheter for deltakelse, utdanning og integrasjon, og i hvilken retning utviklingen egentlig går, understreker Melby. Ministeren legger til at rapporten, som nå sendes på høring, er svært omfattende.
Źródło: Regjeringen.no