Wataha.no
Send rapport radio TV Din konto

Allerede i år starter byggingen av verdens første så store tunnel for skip i Norge.

Dodaj gjøre ulubionych
Vurder artikkelen
Vurder artikkelen

Allerede i år starter byggingen av verdens første så store bygg i Norge skipstunnel.

Prosjektet som skal koble Vanylvsfjorden og Moldefjorden er klart.

- Bygging av en skipstunnel Herfra vil den fjerne en viktig barriere for skipstrafikk i et av de mest utsatte og krevende farvannene langs norskekysten. Vi bekrefter for tiden gjennomføringen av prosjektet, sa samferdselsminister Knut Arild Hareide.

Regjeringen har allerede sendt et byggeprosjekt for skipstunnel til parlamentet.

Bakgrunnen for prosjektet er de spesielle seilforholdene rundt Stadlandet. Kombinasjonen av sterk vind, havstrømmer og undersjøisk topografi i dette området skaper store bølger forhold som krever eller forhindrer navigasjon. I dårlige værforhold går skip dit mange ganger lenger enn under gode værforhold. I tillegg er risikoen for ulykker i dette området også høyere enn i andre deler av kysten.

Les også: Lavere priser på fergeoverfarter i Norge

-Bedre tilgang og sikkerhet

- Målet med prosjektet er å forbedre tilgangen og sikkerheten til sjøtransport som skal passere Stadlandet. Dette betyr at fartøyer ikke bør ha betydelige forsinkelser på grunn av forholdene på Stadhavet, og risikoen for en ulykke bør ikke være høyere enn gjennomsnittet på kysten, sier Hareide.

Å krysse tunnelen vil redusere reisetiden og redusere drivstofforbruket til skip.

Tunnelen blir 1,7 kilometer lang og vil ha en størrelse for skip som MS Midnatsol, som eies av rederiet Hurtigruten AS. Dette betyr en seilingsbredde på 21,5 meter, en seilingshøyde på 33 meter og en seilingsdybde på 8 meter. Prosjektkostnader er innenfor rammen av den nasjonale transportplanen. Kostnaden for å bygge tunnelen er anslått til omtrent 3 milliarder CZK. Prosjektet vil gi betydelige miljøbesparelser for eksportindustrien og persontransport, vil også ha en stor en innvirkning på reiselivsnæringen på Vestlandet. Å krysse tunnelen vil forkorte reisetiden og redusere skipenes drivstofforbruk.

Prosjektet støttes av det vestnorske samfunnet og næringslivet over kysten.

- Det blir den første skipstunnelen av denne størrelsen i verden. Denne tunnelen er derfor et banebrytende prosjekt der Norge går foran, sier samferdselsministeren.

Pogoda

loader-bilde
Oslo, NEI
12, Mai 9, 2024
temperaturikon 13° C
lett nedbør
63%
1016 mb
7 mph
Vindsmak: 12 mph
Skyer: 100%
Sikt: 0 km
Soloppgang: 4: 53 am
Solnedgang: 9: 33 pm

Vekslingskurs

PLN

NOK PLN

=

NOK

0,375

Norsk krone

SEK

0,384

Svenske kroner

EUR

4,310

euro

USD

3,932

USA dollar

Anbefalte artikler

Siste artikler

Ekstremværet «Hans» økte faren for cyanobakteriell oppblomstring i Mjøsa

Ekstremvær 'Hans' har økt faren for cyanobakteriell oppblomstring i Mjøsa En ny rapport avslører at 'Hans' førte til at mye kloakk og gjødsel strømmet ut i Norges største innsjø. I følge direktøren...


Medietilsynet: Spredning av falsk informasjon påvirker tilliten til myndigheter og media

Medietilsynet: Spredning av falsk informasjon påvirker tilliten til myndigheter og media Ifølge en ny undersøkelse fra Medietilsynet frykter åtte av ti nordmenn at...


Bedriftsundersøkelse 2024: Mindre optimisme – vedvarende mangel på arbeidskraft

Bedriftsundersøkelse 2024: Mindre optimisme - vedvarende mangel på arbeidskraft En undersøkelse fra NAV viser at arbeidsgivere er mindre optimistiske med tanke på fremtidsutsiktene. Redusert …


Besøk våre sosiale nettverkssider