Du hører det hele tiden i media
– leger er overarbeidet, de har fulle pasientlister, og primærleger det er ikke nok.
Når man jobber med krisespørsmål fra fastlege, er det ett spørsmål som dukker opp jevnlig blant folk:
«Hvorfor ikke bare utdanne flere leger? Flere studieplasser kan også senke studiepoengkravene.»
Det er nok ikke så enkelt.
– En av grunnene er at medisin, ved siden av odontologi, er den dyreste utdanningen i Norge. Én studieplass koster 2,5 millioner kroner over seks år, sier Steinar Hunskår. Han er professor i allmennmedisin ved Universitetet i Bergen og har veiledet medisinstudenter gjennom studiene gjennom hele livet.
- Masse av
I motsetning til andre studieprofiler, hvor 400 studenter kan få plass i et auditorium med store forelesninger, krever medisinstudiet mye flere fasiliteter og større konsentrasjon.
– Det er 25 forskjellige fag innen det medisinske feltet, og det er veldig mange av dem. I tillegg trengs dyre bygg med høye krav til laboratoriefasiliteter.
I 2019 anbefalte Grimstad-kommisjonen myndighetene Norge oppretter 440 nye plasser på medisinstudiet.
Siden den gang har bare 125 blitt opprettet.
Hunskår, som også satt i det utvalget, sier regjeringen bør sette inn mer penger til flere studiesteder.
– Regjeringen har varslet at det kommer flere, men vi vet ikke hvor mange, når og hvor. Det er veldig frustrerende fordi vi må planlegge det.
Det største hinderet
Prodekan Jon Magnussen ved NTNU sier universitetet gjerne vil utdanne flere leger, men det er snakk om penger.
– Vi er avhengige av finansiering. Det er en dyr utdanning, så i så fall må pengene komme fra departementet, sier Magnussen.
Prodekan Magnus Løberg ved Universitetet i Oslo sier også at penger er det største hinderet for å skape nye studiesteder.
Les vår neste artikkel: Polsk klubb for ...
Oppsummert
Norge sliter med legemangel primærhelsetjenesten, noe som fører til lange ventetider og overarbeidede leger. Selv om det er et presserende behov for flere leger, utgjør de høye kostnadene ved medisinsk utdanning og det begrensede antallet opplæringsplasser betydelige hindringer for å øke antallet leger. Legeutdanningen er den dyreste i Norge, med én opplæringsplass som koster 2,5 millioner kroner over seks år. I motsetning til andre akademiske programmer, krever medisinsk utdanning spesialisert utstyr og større konsentrasjon. Regjeringen har lovet å opprette flere opplæringsplasser, men fremgangen går sakte fordi det kun er opprettet 440 nye plasser siden Grimstadkommisjonen anbefalte 2019 nye opplæringsplasser i 125. Finansiering er den største hindringen for å opprette nye opplæringsplasser, med universiteter som er avhengige av statlige midler til kostbar medisinsk utdanning. Hva skal man gjøre med dette?