En ny Økokrim-rapport viser at det i 2022 var en økning i antall svindel der gjerningsmenn utgir seg for å være politi eller bankansatte. Ofrene er ofte eldre kvinner, og beløpene er store.
Svindlere ringer og utgir seg for å være politi- eller bankansatte. De bruker «spoofing», som betyr at svindlerne selv velger nummeret som skal sees.
Økokrims rapport viser at ofre blir lurt
i snitt rundt 200 kroner, men det er anmeldt enkeltstående tilfeller av svindel for over 1 million kroner.
Noen svindelofre var redde for å kontakte politiet under etterforskningen i frykt for å bli svindlet igjen. I tillegg kan slike bedragerier påvirke tilliten til offentlige institusjoner og til myndighetsapparatet generelt.
– Vi er redde for det
resultat av slike svindel folk kan ha mindre tillit til politi og myndigheter. Vi har et sterkt samfunn basert på tillit, som er avhengig av at samfunnet er sikre på at myndighet og makt utøves av enheter man kan stole på, sier Lone C. Pettersen, direktør for etterretnings- og forebyggingsavdelingen i Økokrim.
Gjerningsmenn bruker et stort antall såkalte pengemuldyr. Det vil si personer som overfører penger for andre, hvor overføringen egentlig går til kriminell virksomhet. Dette kan også skje uten at den som overfører pengene er klar over det. På denne måten blir den lurte personen involvert i forbrytelsen.
Pengemulder rekrutteres ofte gjennom venner eller gjennom sosiale medier. Noen opplever også å bli stoppet på gaten og bedt om hjelp.
– De som rekrutteres er ofte unge eller sårbare mennesker som ikke forstår hva de bidrar til eller alvoret i det de driver med. Pengemuldyr er også rapportert å utføre sin rolle under tvang, etter trusler fra svindlere, sier Pettersen.
Hvis du mistenker at du har vært utsatt for svindel, anbefaler vi at du tar kontakt med banken din så snart som mulig og melder det til politiet.