DAB i Norge. Norges Transportforbund (NLF) er frustrert over innføringen av DAB -systemet i Norge. Også politikere fra Senterpartiet er kritiske til disse endringene. Etter deres mening ble prosjektet implementert for raskt, noe som hadde en negativ innvirkning på muligheten for å lytte til radio i lastebiler.
Uten riktig forberedelse
- Etter vår mening skjedde overgangen til DAB i Norge feil og uten tilstrekkelig lang overgangsperiode - sier Geir A. Mo, president i NLF, i et intervju med ABC Nyheter - Retting av dekningsproblemene på den måten vi har opplevd kan beskrives som "Arrogant", legger han til.
NLF er en ikke-statlig organisasjon som for tiden knytter 4 til. medlemmer med over 15 XNUMX tunge godsvogner. Helt fra begynnelsen av kritiserte de ideen om å slå av FM -radiomottak til fordel for DAB -systemet.
Ref Finansiering i Norge - hvorfor er det verdt det? >>>
- Etter vår mening var overgangen til digitale sendere dårlig planlagt og enda verre implementert - fortsetter Geir A. Mo - Det at Norge, som et av få land, bestemte seg for å slå av FM -sendere, forbedrer ikke denne situasjonen. Vi som radiolyttere kan ikke være enige i et så dårlig koordinert prosjekt.
Politikere er også bekymret
Lederen for Centrum Party (nor. Sentrepartie, w skr. Sp) - Trygve Slagsvold Vedum - har tenkt å spørre Stortinget om kostnadene ved å bytte til DAB -systemet i Norge. Representanter for denne politiske organisasjonen er bekymret for at radiosenderne allerede har mistet over 309 XNUMX lyttere siden senderen i FM-systemet ble fullstendig slått av. Lederen for Patria Centrum er overbevist om at politikerne som stemte for en slik løsning vil slå brystene og tillate FM -sendinger igjen.
Har du norsk førerkort? Han må bytte dem! >>>
Familie- og kulturkomiteen: ekskludering av FM var nødvendig
Kristin Ørmen Johnsen - formann i familie- og kulturkomiteen - hevder at det var nødvendig å ta en beslutning om å gå helt over til DAB i Norge. Etter hennes mening tilbød FM -systemet for få muligheter og klarte ikke å møte utfordringene som radiosendere står overfor. Det har skjedd et teknologisk fremskritt, og den logiske konsekvensen har vært å deaktivere FM -senderne helt.
Eksport av byggematerialer - hvordan gå frem? >>>
- Radio har alltid vært en viktig kanal for å informere publikum - sier Kristin Ørmen Johnsen i et intervju med ABC Nyheter - Et digitalt kringkastingssystem kan tilby mye mer enn et FM -system, men det tar tid å finne ut. I krisesituasjoner kan det være avgjørende for norske myndigheter - legger han til.
DAB -dekningen i Norge bør økes
- Å slå på FM -systemet til DAB -dekningen er tilfredsstillende, vil øke antallet lyttere. Fra sjåførens synspunkt er det avgjørende å oppnå et stabilt utvalg av sendere. For øyeblikket slår radiomottakere seg av under for eksempel kjøring gjennom tunneler. Vi hadde noe som fungerte perfekt. Til gjengjeld har vi noe som bare ikke fungerer. Myndighetene er ansvarlige for denne situasjonen - sier Geir A. Mo.
Skandale i Norge - Barnevernet hjelper ikke, politiet dekker over saken >>>
Byttet til DAB ble planlagt fra 2011
Digitaliseringen av radioen startet i 2011. Under avstemningen stemte bare Fremskrittspartiet mot fullstendig nedleggelse av FM -systemet i desember 2017. Siden den gang har antallet lyttere falt jevnt og trutt. I mai 2018 var antallet lyttere til radio hver dag bare 56% (i 2016 var det 68%). Den gjennomsnittlige daglige tiden radioen var på, falt også fra 85 minutter om dagen i 2016 til 73 minutter i mai 2018. Kanskje er det nødvendig med tid for at DAB -systemet skal fungere skikkelig. Stortingets handlinger i denne saken bør følges nøye. Til syvende og sist er radio den beste informasjonskilden for alle sjåfører, ikke bare yrkessjåfører.