Fra mandag 20. august går bussoperatører tilbake til sitt vanlige tilbud. Endringer venter på innbyggerne i Nodre Glomma - flere forbindelser er utarbeidet i denne regionen. Alt på grunn av de økende behovene til folk som bruker busser på vei til jobb, samt planer om å redusere biltrafikken.
Redusere biltrafikken i Nedre Glomma
Utvidelsen av tilbudet om bussforbindelser er en følge av den vedtatte strategien for å redusere biltrafikken i Nedre Glomma -regionen i Østfold -distriktet. For dette formålet ble det besluttet å øke antall busser som kjører, blant andre til Fredrikstad fra Rekustad / Østfoldhallen, Hauge / Lisleby, Ambjørnrød / Pettersand, Vikerkilen, Langøya, Øra og Begby. I sin tur blir det flere forbindelser til Sarpsborg fra Sandbakken, Ise, Hafslundsøy, Grålum / Kalnes og også Greåker.
Avgangstider for de ansattes behov
De nye avgangene er basert på arbeidstiden til pendlere til Fredrikstad og Sorpsborg. Det vil bli flere tjenester i høysesongen, med et godt tilbud på forbindelser i løpet av dagen så vel som i helgene. Imidlertid, som Olav Moe fra Transportkomiteen i Østfold -distriktet innrømmer - var det ikke mulig å fullt ut gjennomføre forutsetningene som ble gjort høsten 2017. Likevel er det nåværende tilbudet av transportører en god start for fullt ut å nå de antatte målene.
Les også: 2019 European Green Capital - Hoyre kritiserer utgifter >>>
11 nye faste forbindelser
Østfold fylkeskommune har som mål å oppmuntre innbyggerne til å bruke busstjenesten i stedet for egen bil. Det er derfor det faste tilbudet av transportører vil omfatte ytterligere 11 faste ruter i hele Nedre Glomma -regionen. Det ble lagt vekt på å øke frekvensen for avganger fra steder der flest mennesker bor og hvor flest reisende bruker denne transportformen.
Les også: The Polish Anthem - er du sikker på at du vet alt om det? >>>
Bussbestillingssystem
Samtidig innser Olav Moe at det er steder som færre passasjerer reiser fra. For å unngå en situasjon der busser kjører praktisk talt uten passasjerer, har det blitt opprettet spesielle baner for disse kjøretøyene på bestemte steder. Det er også et bestillingssystem som er gratis det første året. Regionale og ekspressbusser kan stoppe på disse stedene, men må bestilles på forhånd. I Sarpsborg vil en slik løsning begynne å operere i Skjeberg, Kurland og Alvim, mens det i Fredrikstad er Vikane, Skjærviken, Glombo og Årum.
Les også: Det er på tide å starte ulykkesesongen. Barna gikk på skoler >>>
Endringer i bussforbindelser
Myndighetene i Østfold fylkeskommune har til hensikt å redusere biltrafikken. For dette formål økte de attraktiviteten til bussforbindelser, tatt i betraktning timene de reisende jobber i større byer. Datego introduserte 11 nye forbindelser fra byene der flest mennesker bor. Samtidig i mindre tette steder spesielle bussfelt ble opprettet og et bestillingssystem ble implementert. Takket være dette vil transportører øke lønnsomheten til mindre populære forbindelser.