Den dypeste og lengste undersjøiske tunnelen i verden. Det var allerede veldig høyt om denne investeringen. Tross alt har informasjonen om det vært stille en stund, så endelig er prosjektet nesten akseptert, og til og med datoen for igangkjøring er kjent. Hva snakker vi om? Om den dypeste og lengste ubåtstunnelen i verden, som vil finne sin plass i Norge.
E39 som er en veiforbindelse fra Kristiansand til Trondheim
Det er en kjent investering kjent for mange mennesker, som nylig har blitt høyere takket være den amerikanske nyhetsstasjonen CNN. Det var hun som tok veiforbindelsen E39 fra Kristiansand til Trondheim på lysestaken. Konstruksjonen og planen er å lage en fergefri forbindelse mellom de ovennevnte byene, og lengden skal være så mye som 1100 km.
Den dypeste og lengste undersjøiske tunnelen i verden
Den 39 km lange E1100 -veien vil bestå av den dypeste og lengste ubåtstunnelen i verden. Tunnelen blir 27 km lang og går mellom Stavanger og Haugalandet. Dets dypeste punkt vil ligge på en dybde på 392 meter under havbunnen. For mange mennesker kan denne informasjonen virke som mye abstraksjon, men prosjektet har i stor grad blitt akseptert, og arkitektene antar at bygningen vil bli tatt i bruk allerede i 2025 eller 2026.
Les også: Stor arkitektur i Norge
den dypeste og lengste ubåtstunnelen i verden. Milliarder byggekostnader
Kostnaden for hele investeringen er estimert til et trivielt beløp, som er 340 milliarder kroner. Hva vil nordmennene tjene på E39? Først og fremst vil veiforbindelsen stenge landets travleste ferjesamband, forbindelsen mellom Martavika og Arsvågen. Forresten, vi kan ikke glemme planlegging av arbeider, fordi de også koster mye hele investeringen. Det er anslått at 1,2 milliarder kroner har blitt brukt på planlegging alene hittil.
Les også: Artists Against Hatred konsert - vi vet datoen for konserten!
Fem flytebroer på E39 -ruten
Les vår neste artikkel: Norges vakreste broer.
Det er allerede flytende brostrukturer i verden, slik USA og Norge har dem. Det er så mange som fem slike broer planlagt langs E39 -ruten, og for ikke å hvile på laurbærene har arkitektene i prosjektet også planlagt bygging av tre hengebroer. CNN legger til at hvis nordmenn klarer å bygge denne ambisiøse, dyre, men også originale strukturen, så har de en sjanse til å bryte gjennom Kina, Sør -Korea eller Italia. Husk at disse landene også jobber med lignende prosjekter.