Mange nordmenn har en negativ holdning til dagens bilavgift. Ifølge undersøkelser utført for Bilimportørenes Forening støtter over halvparten av deltakerne innføringen av en avgift basert på antall tilbakelagte kilometer. , vil det fungere?
Kilometertollen er bare et forslag
I forskningen utført for Bilimportørenes Forening ble det foreslått en løsning om å innføre avgift på antall tilbakelagte kilometer. Denne avgiften vil avhenge av hvor vi kjører i Norge, hvilken bil og når. Det vil til slutt erstatte dagens kostnader som drivstoffavgift, Bompenger og en engangsavgift ved registrering av bilen.
Les også: Norge vil ha den dypeste og lengste undersjøiske tunnelen i verden? - vei E39
Undersøkelsesresultater
Over halvparten av de spurte, hele 54 %, mener forslaget om å innføre et nytt gebyrsystem er mye mer fordelaktig enn dagens. Bare 8 % av de spurte mener at dagens system er bedre. Den resterende delen av de som deltar i undersøkelsen, det vil si 22 %, mener at det ikke kan innføres nye bompenger pga. personvernerklæring.
Avgjørelsen tas i februar
Resultatene av undersøkelsen overrasket direktøren i Bilimportørenes Forening fordi han ikke trodde at en så stor gruppe nordmenn ønsket endringer i systemet. bompenger. I februar skal Stortinget ta stilling til om det er verdt å ta initiativ til å verifisere gyldigheten av å innføre nye. bompenger. Mange nordmenn håper at innføringen av det nye systemet vil eliminere dagens tilleggsavgifter, for eksempel bilregistreringsavgifter. Respondentene som støttet endringen mener kilometeravgiften bør være den eneste bilavgiften.
Hvorfor vil nordmenn innføre en kilometeravgift? Vil det erstatte dagens bilavgift? Vil Stortinget avgjøre om det skal analyseres innføring av nye bompenger? Finn ut i artikkelen ovenfor!