. Sist onsdag offentliggjorde Konkurransetilsynet en rapport. Angående betingelsene for kjøp av matvarer av individuelle selskaper. Det viser tydelig at Kiwi-gruppen har mye gunstigere innkjøpsbetingelser fra merker som Coca Cola, Ringnes og Orkla. I følge rapporten er prisene som tilbys av de ovennevnte merkene til Kiwi-gruppen 15 % lavere. Lavere enn i andre nettverk.
Fordelen med Kiwi og Mena - ugunstig for forbrukerne
Det faktum at Kiwi og Mena bekymringer har mye bedre betingelser for å kjøpe matvarer til dem. Dette er ikke gode nyheter for forbrukerne. Disse bekymringene, takket være det faktum at de kjøper varer til betydelig lavere priser enn andre ledende dagligvarekjeder i Norge, tjener på dem nesten 15% mer enn konkurrentene. Eksperter foreslår at Norgesgruppen -konsernet, som blant annet inkluderer kjeden Kiwi og Meny bruker sin posisjon i markedet for å tjene mer. Det er også stemmer om urettferdig konkurranse.
Fordelen med Kiwi og Mena - alt er lovlig!
Dessverre er mindre dagligvarekjeder som klager over den overveldende fordelen i prisforskjellen, som tilbys bl.a. Meny og Kiwi, hendene er bundet. Det står ingen steder at det er ulovlig å tilby et gitt selskap individuelle kjøpsbetingelser. Problemet er at en slik handling har en negativ innvirkning på Norgesgruppens konkurrenter. De har ingen mulighet til å senke utsalgsprisen for sine kunder. Hvis de gjorde det, ville selskapene deres tjene lite eller nesten ingen penger på produktene som ble solgt. Å bruke sin fordel i forhold til konkurransen av Norgesgruppen er fullt lovlig, men det er også et stort hinder for andre selskaper som har blitt blokkert på denne måten og ikke er i stand til å tiltrekke seg nye kunder på noen måte. Hva mer. Attraktive priser på butikkjeden, som tilhører Norgesgruppen, beholder ikke bare faste kunder, men tiltrekker også effektivt nye.
Husk å lese! Norge med et stort statlig fond - rapporter!
Informasjonskilde: https://www.aftenposten.no/