Det er mange situasjoner i Polen der vi kan befinne oss og bli ranet. Dette er forskjellige metoder som de smarte bruker. Norge er dessverre ikke fritt for denne type kriminalitet. I denne artikkelen vil jeg beskrive hva du skal se etter og hvordan du kan forhindre videre praksis hvis du allerede har falt for svindlere.
Postkontor i Norge. Svindel.
Eksemplet jeg vil bruke gjelder pakker fra det norske postkontoret. Det kan skje at du vil motta en e-post med meldingen om at pakken din venter på levering og at du må betale 20 kroner. Meldingen ser ganske troverdig ut fordi det er en e -postlogo og all informasjon om "vår" pakke ser ut til å være der. Se hvordan det ser ut på et eksempel.
Alle dataene ser ut til å være sanne og ville ikke vekke mistanke for mange mennesker. Du kan si GOD ROBOT.
Det er informasjon om at etter å ha klikket på lenken vil vi gå videre til betaling. Linken er veldig pålitelig, men den skjuler litt imp. Du vil kanskje legge merke til i neste trinn etter å ha klikket på lenken at vi ikke er på stedet som vises, men vi blir sendt til Neverland som vil fjerne oss for pengene så snart vi betaler 20 NOK. En slik betaling åpner for muligheten for å stjele fra oss kontoer til svindlere.
Hva skal man være oppmerksom på? Først og fremst sender Posten ikke slike meldinger. Det er viktig å kontrollere og observere koblingene som vi blir omdirigert til. Som du kan se fra eksemplet gitt, ser alt normalt ut. Dette er imidlertid ikke slik.
Melding bekreftelse.
Faktisk vil vi sjekke troverdigheten til en slik melding helt i begynnelsen. Alt du trenger å gjøre er å motta informasjon om betalingen som gjøres, og dette er ikke bare tilfellet for dette eksemplet. Sjekk alltid hvor du har denne meldingen fra. Se hvor enkelt det er. Meldingen kommer fra Post Norge, du klikker på informasjonen og den eksakte avsenderen vises som du kan se i dette eksemplet.
Avsenderen som vises her har ingenting med Posten å gjøre. Det er definitivt en falsk.
Postkontor i Norge Svindel, hvilken reaksjon?
Postkontoret jeg gikk til informerte meg om at de ikke sender slike meldinger og at det er en falsk. Jeg spurte hva om jeg betalte? Dessverre var svaret enkelt. Jeg er ansvarlig for det jeg gjør med dataene og betalingskortet mitt, jeg kan politianmelde denne praksisen.
Jeg er enig i det jeg ble fortalt på postkontoret. Vi er ansvarlige for det vi gjør på Internett, og du vet at han er våken. Ikke gjør noe instinktivt, dobbeltsjekk alltid før du klikker.
Hva om du har blitt lurt?
Hvis du allerede har blitt lurt og betalt penger til svindlere, har du oppgitt kortopplysningene dine. Blokker det umiddelbart og be banken din om et nytt kort. Først da, kjære leser, vil du være sikker på at de ikke kommer inn på kontoen din igjen. Hvert betalingskort har unike data som lar deg få tilgang til kontoene dine. Annulering lukker faner prosessen med å få tilgang til tidligere transaksjoner. Deretter kommer kontrollen tilbake med et nytt kort til du går i fella igjen.
Jeg oppfordrer deg til å lese vår neste artikkel