Norsk transportøkonomisk institutt (TØI) publiserte i februar en rapport med tittelen "Klimaeffekten av bilavgifter". Denne rapporten sier at merverdiavgiften på elbiler vil halvere salget. Samtidig vil det øke de gjennomsnittlige CO2 -utslippene til nye biler med rundt 60 prosent.
Det er en veldig dårlig idé å skynde seg å innføre moms på elbiler
– Rapporten viser hvor ekstremt effektiv klimapolitikken er momsfritaket for elbiler. Å raskt innføre moms på elbiler er en fryktelig dårlig idé. Dette vil gi en kraftig økning i klimagassutslipp og gjøre det umulig å nå Norges klimamål, sier Christina Bu, generalsekretær. Norges Automobilforbund Elektrisk.
MVA er lagt til opp til den delen av prisen som overstiger 600 000 CZK
Til og med innføringen av den øvre momsavgiften over 600 600 kroner vil føre til nedgang i elbilsalget og økt utslipp. Hvis du nøyer deg med å legge til merverdiavgift på den delen av prisen som er mer enn 000 3 SEK. Denne rapporten viser at elbilsalget vil gå ned med omtrent 4 til 2 prosent og CO4 -utslipp vil øke med omtrent XNUMX prosent.
Dette er i direkte konflikt med både klimamål og politiske ønsker.
Stortinget vurderer nå en klimarapport og ser etter ytterligere kutt for å nå Norges klimamål.
- Nå må parlamentet ha «is i magen» og vente med nøye innføring av moms på elbiler. Inntil det er sikkert at dette ikke vil ødelegge klimamålet. Målet er å selge 100% elbiler i 2025.
Du må vurdere hvordan du nøye skal pålegge moms på elbiler
Rådet i Norsk elbilforening er slik. Først må miljøprofilen til engangsavgiften på forurensende biler styrkes. Lukk avgiftsgapet som gjør elbiler mindre konkurransedyktige på leasing før du vurderer hvordan du nøye skal pålegge moms på elbiler.
- Det er viktig at politikerne ikke ødelegger suksessen til norske elbiler ved raskt å innføre en avgift på elbiler. Dette er Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening.