Nye shoppingvaner utviklet seg under pandemien. Pakken på netthandelen økte med 48 prosent i fjor. Postkontoret spår at veksten vil fortsette også i år. Forsendelsesvolumet er nå like høyt som på høytidsdagene. Pakkelevering setter stadig nye rekorder.
Pandemien har blitt motoren for online salg
- Pandemien fungerte som en turbomotor for netthandel. Den store økningen i antall forsendelser fra online kjøp fortsetter å vokse. Vi er ikke vant til denne april. Vi er glade for å ha mye arbeid å gjøre, men nå har vi så mange pakker at vi oppfordrer kundene til å hente pakker så snart som mulig, både i butikker og i esker. Det bør også tas i betraktning at det kan bli noen forsinkelser nå, sier Kenneth Tjønndal Pettersen, pressesjef i Posten.
Postkontoret fungerer akkurat som i ferietoppen
For å hente store mengder pakker, postkontoret har nå slike ansatte som under julen rush. Det er flere nye elbiler for å levere pakker til kundenes dører.
-Allerede 1 million mennesker har lastet ned Postens sporingsapp
Posten-appen er lastet ned av over én million brukere. Posten oppfordrer kundene til å bruke dette aktivt for å se hvor pakken deres er underveis og bli varslet om eventuelle forsinkelser. Personer som bruker Posten-applikasjonen får live informasjon om forsendelser som er på vei og kan lettere unngå misforståelser knyttet til falske e-poster.