– Formålet med våre kontroller er å øke trafikksikkerheten og bedre fremkommelighet på norske veier vinterstid, sier tilsynsleder i Statens vegvesen, Kjetil Wigdel.
Inspektører fra Statens vegvesen sjekket dekk og kjettinger på 64550 tunge kjøretøy i vinter. Nå er de klare for ny sesong.
– Selv om vintersesongen offisielt starter 1. november. Været gjorde at vi sjekket vinterdekk og riktig mengde kjetting flere steder. Alle sjåfører har ansvar for at bilen de kjører er i god stand, sier Wigdel.
96 % hadde homologerte dekk
Statistikk fra vinteren 2020/2021 viser at de aller fleste tunge sjåfører er sitt ansvar bevisst når det gjelder dekk og kjetting. Av de nærmere 65 000 motorvognene og tilhengerne som ble kontrollert, hadde 2533 1154 ikke godkjente dekk. XNUMX kjøretøy hadde ikke nok kjettinger.
– Det betyr at over 96 prosent av kjøretøyene vi kontrollerte hadde godkjente dekk. Selv om dette er en stor del, håper vi den blir enda større i vinteren som kommer, sier Wigdel.
– Gode dekk er ingen garanti
De siste årene er kravene til vinterutstyr gradvis skjerpet. Lastebilsjåfører som blir stoppet med dekk som ikke er godkjent kan nå få en bot på 2000 kroner per dekk. Dersom du ikke har riktig antall kjeder, kan du få et gebyr på inntil 1500 kr for den manglende kjeden.
Strengere krav og høyere bomtakster betyr sannsynligvis at både transportselskaper og sjåfører sjekker dekk og kjettinger før de setter i gang Norske vinterveier, sier Kjetil Wigdel. Han understreker imidlertid at gode dekk ikke garanterer problemer vinterveier.
– Godt dekkutstyr er veldig viktig, men det løser ikke alle utfordringene som kan oppstå på glatte veier. Sjåførens kompetanse og dømmekraft er også viktig. Dette er ting vi ikke kontrollerer på sjekkpunktene våre, sier Wigdel.
. Statistikk
Antall kontrollerte kjøretøy (biler og tilhengere) 64550
Antall kontrollerte biler 38172
Antall tilhengere kontrollert 26378
Antall kjøretøy uten homologerte vinterdekk 2533
Antall biler med manglende kjetting 1154
Les vår neste artikkel: Dekkskifte i OsloKilde: Statens vegvesen