Bare i de siste fem ukene prosentandelen av såkalte stygge julegensere. Salget deres i Norge økte med hele 152 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. Det viser Klarnas salgsstatistikk fra over 12 nettbutikker.
– Det er sjelden klær som selges så stygge presterer like bra i Norge som «stygge julegensere». Det har blitt en stor trend som vokser hvert år. «Den større populariteten skyldes nok den» stygge julegenseren «mange har på jobb, men også fordi mange, kanskje spesielt nå for tiden, ønsker å få god julestemning ved å ha på seg julegenser, sier Klarna Norges markedsdirektør Tomasz Elvestad.
Neste fredag er det National Ugly Christmas Sweater Day, en uoffisiell, internasjonal dag med mange mennesker iført en stygg julegenser.
Enda sterkere vekst de siste to ukene
Ifølge Klarna handleindeks * viser utviklingen at andelen solgte julegensere økte for hver uke som gikk. De siste 2 ukene er det hele 230 % mer enn på samme tid i fjor.
Ifølge en global undersøkelse utført av Klarna i 18 land, inkludert de skandinaviske landene, USA, Australia og store deler av Vest- og Sør-Europa, sier 42 prosent av nordmenn at de liker stygge julegensere. Stadig flere kvinner og yngre personer under 40 år liker fasjonable juleklær.
USA og Storbritannia er land der folk flest liker gensere, mens Tyskland og Italia er minst entusiastiske.
Bestselgeren er en rød reinsdyrgenser med LED-belysning
En julegenser som først dukket opp på 50-tallet og ble kalt kommersielt «gensere med bjeller». Den ble virkelig populær først etter 80-tallet, da den dukket opp mer og mer på TV og i filmer.
I Norge var bestselgeren deres i år en rød julegenser med reinsdyrmotiv, LED-belysning og ordene «Make it Rein».
Kilde: Klarna, Tomasz Elvestad
Les vår neste artikkel: Staten tilbyr studenter støtte innen elektrisitet