Regjeringen vil på denne måten legge til rette for behandling av biogasskjøretøy på samme måte som andre nullutslippskjøretøy i byer hvor miljødifferensierte tariffer er mulig. I AutoPASS-systemet er det ikke mulig å skille gasstypen i tanken til forskjellige kjøretøy. Derfor har det vært vanskelig å få til en ordning som kun inkluderer de reduserte bompengene for biogasskjøretøy fremfor naturgass. Statens vegvesen vil nå utarbeide en løsning der alle gassdrevne kjøretøy som veier over 3500 kg skal kunne få redusert sats eller fritak for betaling.

Påvirkning på klimagassutslipp og lokal luftkvalitet

– Det blir opp til de lokale myndighetene å vedta et slikt program. Samtidig skal vi også se nærmere på hvilken innvirkning reduserte gassbiltariffer kan ha på klimagassutslipp og lokal luftkvalitet, sier Nygård.

I mandatet til Statens vegvesen står det at biogass er en begrenset ressurs og bruken bør gjøres på en måte som reduserer utslippene mest mulig. Statens vegvesen i samarbeid med Miljødirektoratet vil derfor vurdere hvilken innvirkning reduserte bompengetakster/fritak for gassdrevne kjøretøy kan ha på klimagassutslipp og lokal luftkvalitet.