En omfattende etterforskning avdekket to gjerningsmenn som hadde svindlet over 80 ofre for en fortjeneste på 18 millioner kroner. Nå er gjerningsmennene i Høyesterett dømt til henholdsvis 5 år og 6 år og 6 måneders fengsel.
I april 2020 startet politiet i Øst politidistrikt arbeidet med svindelsaken. Etterforskningen vokste og flere og flere saker dukket opp med samme modus operandi: eldre kvinner som ble ofre for identitetstyveri og telefonsvindel ved å tømme kontoene sine.
Anette Mørch Siggerud, en av de to etterforskerne i saken, forklarer at fremgangsmåten i saken var at ofrene ble oppringt av en som utga seg for å være en bankansatt som sa at et lån er gitt. Da det oppsto usikkerhet, lovet svindlere å hjelpe.
«Denne typen svindel spiller ofte på følelser fordi svindlere skaper stress og frykt og kan tilby en enkel løsning på problemet.
Lange telefonsamtaler
Alle ofrene sa at innringeren var høflig, pålitelig og sympatisk. Ofrene snakket i telefon med svindlere i lang tid.
– For å kunne beholde det ofrene anså som et lån, ble de bedt om å oppgi sitt PESEL-nummer og bruke «kodebrikken». På denne måten kom svindlerne inn i offerets nettbank og kunne deretter begynne å overføre penger.
Les også: Polsk permanent førerkort: Bytte. Oppskrifter. Når og trenger alle å erstatte dem?
Etter omfattende etterforskningsarbeid fant politiet sammenhenger mellom flere saker. I juni 2020 klarte politiet å arrestere mistenkelige personer. Det viste seg at gjerningsmennene hadde svindlet over 80 eldre kvinner med en fortjeneste på PLN 18 i løpet av åtte måneder millioner kroner.
Dommen blir rettspraksis
De to gjerningsmennene ble i Høyesterett dømt til henholdsvis 5 år, 6 år og 6 måneders fengsel. Dommen blir rettspraksis på straffeskalaen ved denne typen svindel.
– De som har opplevd en stor psykisk belastning er eldre og pensjonister. De mistet også sparepengene sine. Derfor er vi glade for at vi klarte å pågripe gjerningsmennene, sier Anette Mørch Siggerud.
Politiet ser også at pengene fra denne typen svindel ofte går til grov, organisert kriminalitet.
– Det var viktig å pågripe disse gjerningsmennene for å sikre oppreisning for ofrene, men det var også viktig å stoppe finansieringen av annen kriminalitet, avslutter Anette Mørch Siggerud.
Saksgranskere Anette Mørch Siggerud og Daniel Berge Nilsson avslutter med noen tips til hvordan du kan redusere eksponeringen for svindel.
Her er retningslinjene fra politiet
- Ikke gi ut BankID eller andre sensitive personopplysninger over telefon, selv om du har fått beskjed om at de ringer fra for eksempel en bank eller politiet.
- Nummeret på telefonen din kan være falskt. Det er derfor ikke tilstrekkelig å kontrollere telefonnummeret som samtalen ble foretatt fra kun ved hjelp av informasjon fra telefonkatalogen.
- Spør personens navn og hvor de ringer fra. Legg på, ring deretter direkte der personen ringer fra og be om å få snakke. På denne måten vil du få bekreftet at personen jobber der og er den de sier de er.
Lik oss på Facebook og del innlegget vårt med andre. Takk skal du ha.
Kilde: politiet
Les og lær mer: Støtte til varmepumper for mottakere av bostøtte