Ifølge Kommunikasjonstilsynet (Nkom) fører ekstremværet «Hans» til flere utfordringer for Norge. Noen steder er internett- og mobildekningen nå begrenset eller helt forsvunnet. På Nkoms nettsider finner du også informasjon rapportert av operatører om steder der feil har oppstått.
– Nkom mottar meldinger om at det er utilstrekkelig eller fullstendig tap av tilgang til Internett og mobile enheter på flere områder. Både Telenor, Telia og Ice er i beredskap og jobber med å fikse feil, men det er vanskelig å få tilgang til skadeinspeksjonen og fikse problemet.
Det meldes om strømbrudd flere steder, og basestasjoner må ha strøm for å fungere. Alle basestasjoner har 2-4 timers gangreserve. I enkelte områder er det forbedret ECOM som bidrar til at basestasjoner rundt i sentrum har 72 timers strømreserve. Det jobbes nå med ytterligere tiltak for å møte situasjonen der folk ikke har forsikring. Det er spesielt viktig at folk får kontakt med nødetatene.
– Husk at du også kan ringe nødetatene, selv om du ikke har mobilnettdekning hos mobilselskapet ditt. Dette forutsetter fortsatt at det er mobildekning fra minst ett mobilselskap der du er, sier Lindeberg.
Nkom overvåker situasjonen og vil oppdatere informasjonen
Leverandører rapporterer om store tilgjengelighetsproblemer på veiene, noe som gjør det vanskelig å nå lokasjoner og anslå leveringstider. Resultatene vist nedenfor er gyldige fra 10. august kl. 09:15. Nkom følger situasjonen nøye og vil oppdatere dersom det blir endringer i situasjonen.
Så lenge det er dekning av minst én mobiloperatør i et gitt område, er det mulig å ringe nødnumre mens du roamer med andre operatører som har dekning. Rettingsinformasjon er foreløpig og kan endres raskt på grunn av situasjonens natur.
Lik oss på Facebook og del innlegget vårt med andre. Takk skal du ha
Kilde: Nkom