Wataha.no
Send rapport radio TV Din konto

Elbil om vinteren - hvordan utvide rekkevidden?

Dodaj gjøre ulubionych
Vurder artikkelen
Vurder artikkelen

En elbil om vinteren kjennetegnes ved at rekkevidden synker med gjennomsnittlig ca. 20%. Norsk elbilforening (norw. Norsk elbilforenings) forteller deg hvordan optimal lading vil øke gjennomsnittlig rekkevidde. Det vil også øke komforten ved å bruke bilen.

[wc_button type = "primary" url = "https://web.facebook.com/radionorwegia/" title = "Like oss på Facebook!" target = "blank" url_rel = "" icon_left = "facebook-f" icon_right = "" position = "center" class = ""] Lik oss på Facebook! [/ wc_button]

Elbil om vinteren - hvorfor synker rekkevidden?

medlemmer Association understreke at rekkevidde faller ikke bare på grunn av forskjellig batterisvar til lavere temperaturer. Det er også påvirket av det faktum at biler har større etterspørsel for energi denne tiden av året. De mindre områdene i Elbil skyldes lignende årsaker, som høyere drivstofforbruk i forbrenningsmotorer.

Les også: Kjøring i Norge - hva må du huske? >>>

Opptil 50% mindre effektivitet

Men når det gjelder "elektrikere", er det viktigste det faktum at batteri effektivitet faller ved lavere temperaturer. Det er situasjoner når frost på nivået -20 grader Celsius, denne effektiviteten synker med så mye som 50%. De laster også saktere.

Den avgjørende faktoren her er det elektrokjemiske reaksjoner er tregere. Dette reduserer kapasiteten Batteri for levering elektrisk energi til motoren. Dette betyr imidlertid ikke mindre evne for strømlagring. Når batteriet varmes opp til rundt 30 grader Celsius, kommer det tilbake optimal effektivitet.

Hvordan forhindre det?

Til tross for de ovennevnte fakta, er det fortsatt en mulighet til elektrisk bil vinter den har beholdt sine opprinnelige serier. En måte er å øke temperaturen selve batteriet 30 minutter før det kobles til laderen. Takket være dette, ved bruk av hurtigladere, kan vi lad elbilen opptil 80% på 1,5 til 2 timer.

Les også: Bil i Norge - hva er viktig? >>>

Mindre effektivitetsfall

Ifølge medlemmene Norges Automobilforbund Elektrisk, oppvarming av batteriet før lading vil målbart påvirke bedre områder. Som nevnt ovenfor kan effektiviteten falle ved -20 grader opp til 50%. Denne nedgangen ble oppnådd ved bruk av metoden ovenfor kan reduseres til nivået 15-20%.

Økokjøring

Rekkevidder elbil om vinteren kan også heves ved å anvende prinsippet økokjøring. Ifølge medlemmene Association, vil det tillate å øke effektiviteten til o ytterligere 10%. Dette er påvirket av det faktum at strømforbruk blir lavere, slik at batteriet varer i flere kilometer.

Elbil om vinteren - hva annet?

Elbil om vinteren Det kan ha lengre rekkevidde når batteriet varmes opp før lading. Det er også verdt å ta vare på optimalisering av forbruket strøm. Det er for eksempel en god idé å bare slå på varmen for førerhuset. Flertall ny elbili er utstyrt med alternativet soneinnstilling luftstrøm. Det er også en god idé å sette det opp lavere temperatur interiør. Selv om det bare skal være en eller to grader celsius mindre.

Utarbeidet på grunnlag av: www.elbil.no

Pogoda

loader-bilde
Oslo, NEI
2:16, Mai 11, 2024
temperaturikon 8° C
tungt skyet
Fuktighet: 68%
Pressure: 1023 mb
Vind: 1 mph
Vindsmak: 1 mph
Skyer: 97%
Sikt: 0 km
Soloppgang: 4: 48 am
Solnedgang: 9: 38 pm

Vekslingskurs

PLN

NOK PLN

=

NOK

0,375

Norsk krone

SEK

0,384

Svenske kroner

EUR

4,310

euro

USD

3,932

USA dollar

Anbefalte artikler

Siste artikler

Mangel på nedbør øker risikoen for skogbrann!

Mangel på nedbør øker risikoen for skogbrann! – Hvis du til og med er svært usikker på om det er trygt å fyre opp en grill eller bål, ikke gjør det. Så enkelt er det, sier regissør Elisabeth...


Klimaendringer: Norge må forberede seg på stigende havnivå

Klimaendringer: Norge må forberede seg på stigende havnivåer En ny rapport viser at dersom den globale oppvarmingen fortsetter med nåværende hastighet, vil havnivået langs store deler av norskekysten...


El- og hybridbiler som brannfare om bord på bilferger i Norge?

El- og hybridbiler som brannfare om bord på bilferger i Norge? Sjøfartsdirektoratet har over tid fått mange spørsmål om håndtering av elbiler på passasjerskip...


Besøk våre sosiale nettverkssider