Regjeringen besluttet i dag 02.04.2020/XNUMX/XNUMX om kvelden å fremskynde krisepakken for selskaper. Du kan lese om forslagene her.
Tidsperiode
Programmet er generelt gyldig i mars, april og mai 2020. Den første betalingen foretas så snart som mulig i april og måles på grunnlag av data rapportert i mars.
Numeriske data
Ordningen er basert på data rapportert av selskaper for omsetningen i mars 2019, eller gjennomsnittet for januar og februar 2020, hvis selskapet ikke var operativt i mars 2019. Selskaper må også rapportere uunngåelige faste kostnader som er registrert på bestemte poster i rapporten fra aktiviteter.
Begrensninger
finansnæringen (forbedring er basert på finansiell skatt)
produksjon, overføring og distribusjon av elektrisitet og vann
utenlandsk skipsfart - varetransport
utvinning av olje og gass (begrenset til de som er underlagt oljeskattesystemet)
private barnehager dekket av eget støttesystem
flyselskaper dekket av sitt eget støttesystem
foretak uten ansatte (bortsett fra ENK der aktivitet er den viktigste inntektskilden)
virksomheter uten servicevirksomhet
selskaper som er under konkursbehandling eller søker om konkurs
summering
Så er det noe litt mer komplisert: Hvordan beregne hvem som skal få hjelp:
Her er krisepakken: Kompensasjon beregnes i henhold til følgende formel per selskap:
1 Kompensasjon = Prosentomsetning × (uunngåelig fradragsberettiget) × korreksjonsfaktor.
Korreksjonsfaktoren er:
0,9 for selskaper stengt av staten 0,8 for andre selskaper Fradraget er fastsatt til 0 kroner for selskaper stengt av staten 10 000 kroner per måned for andre selskaper.
Da er betalingsterskelen fra programmet 5000 kroner . Anslått kompensasjonsbeløp under denne grensen vil ikke bli utbetalt.
Utbetalingstaket er 30 millioner NOK per juridisk enhet per måned.
Kontroller i bistand selskaper
Flere kontroller av prøvetaking av svindel vil bli utført i den automatiserte behandlingsprosedyren. Informasjonen som søkeren registrerer i systemet, vil blant annet bli sjekket opp mot historisk og annen informasjon om selskapet, samt annen informasjon som er tilgjengelig i systemet. Søknaden vil bli avvist eller vil gå i manuell behandling hvis stikkprøvene viser alvorlige avvik.
Kontroller som for eksempel oppdager aktivitet og ansatte i selskapet, og om det er en forsettlig situasjon, vil bidra til å oppdage feilplasserte applikasjoner eller uredelige selskaper. Vær oppmerksom på at enhver søker til programmet må kunne dokumentere tallene på et senere tidspunkt med en revisor eller autorisert regnskapsfører som attesterer dem. Tilgangsendring er også planlagt. I tillegg vil det bli etablert en kontroll av kravene til refusjon og sanksjoner for å oppdage svindel. Straffene er tydelig angitt i applikasjonsportalen.
Her er krisepakken. Umiddelbar støtte
Hvis selskapet oppfyller de andre betalingskriteriene, blir betalingen foretatt automatisk. Søkeren må bekrefte at opplysningene er riktige og at han kjenner vilkårene for feil informasjon. Søkeren bekrefter at de har lest programmets regler og at de forstår straffeansvar ved å gi feil informasjon.
ESA godkjent
Programmet må godkjennes av ESA . Arbeidet er basert på at ordningen er begrunnet med utbruddet av Covid-19 som den eneste utløsende faktoren, at støtten er kompensasjon for inntekt fraværende og at støtteintensiteten er basert på objektive kriterier for at ordningen automatisk skal godkjennes . Ordningen vil da ikke forstyrre lånefinansieringsordningen for små og mellomstore bedrifter, dvs. at selskaper kan dra fordel av begge deler. NFD er i kontakt med ESA.
justeringer
På veldig kort tid utarbeidet regjeringen en storstilt plan. Regjeringen er opptatt av å innføre ordningen raskt, for å holde den så enkel som mulig og slik at den første betalingen kan gjøres så snart som mulig.
Dette betyr at det var begrensede muligheter for å ta opp ulike spørsmål som normalt ville bli vektlagt. Derfor kan det være nødvendig å justere modellen, grenser og kontroller. For eksempel er spørsmålene hans om modellen et sterkt nok insentiv til å gjennomføre operasjoner under koronavirus -krisen. Mange selskaper har redusert bruken av arbeidskraft betydelig, men ikke 100 prosent, for å unngå å måtte stenge selskapet helt. Dette er vanligvis tilfellet for selskaper med et stort omsetningsfall (80-100%) som fortsatt trenger litt personale. Departementet vil vurdere om og om mulig hvordan dette kan tas i betraktning i april 2020 -modellen.