Wataha.no
Send rapport radio TV Din konto

Statens vegvesen reduserer klimagassutslippene med mer enn en fjerdedel takket være fem avtalekrav.

Dodaj gjøre ulubionych
Vurder artikkelen
Vurder artikkelen

Beregninger viser at Statens vegvesen (Statens vegvesen), med fem kontraktskrav, vil redusere utslippene på E18 Lysaker-Ramstadsletta med mer enn 25 prosent.

Innovative løsninger for å redusere klimagassutslipp

Byggingen av ny E18 mellom Lysaker – Ramstadsletta er første etappe av prosjektet E18 vestre korridor (E18 Vestkorridoren). E18 Vestkorridoren er et klimapilotprosjekt Statens vegvesen Offentlig. Dette prosjektet jobbet med innovative løsninger for å redusere klimagassutslipp under utviklingen. I 2019 ble det utarbeidet et klimabudsjett for prosjektet. Her ble klimapåvirkningen beregnet ut fra tre faser i en livssyklus på 60 år; nemlig produksjon av materialer, selve byggefasen og driftsfasen.

Resultatene fra klimabudsjettet ble brukt til å formulere kravene til materialer og løsninger i kunngjorde kontrakter for bygging av den vestlige korridoren E18.

De fastsatte klimakravene gir enorme klimafordeler

Asplan Viak / Aas Jakobsen AS på vegne av Statens vegvesen undersøkte klimakravets innvirkning på prosjektets klimafotavtrykk. Rapportens konklusjon er klar; Ved å fastsette bare fem klimakrav, vil Statens vegvesen redusere utslippene fra nærmere 400 000 til 290 000 tonn CO2 -ekvivalenter under dette prosjektet. Dette betyr mer enn 25% reduksjon i klimagassutslipp over 60 år.

Bestemmelse av klimakravene til materialer

Zmniejszenie ekwiwalentu CO2 o 100 tyś. ton stało się możliwe dzięki ustaleniu wymagań klimatycznych dla następujących materiałów: beton niskowęglowy, stal zbrojeniowa, asfalt o niskiej temperaturze na czasowo zmienionej trasie, asfaltowa warstwa wiążąca i warstwa użytkowa oraz cement wapienny. W przypadku tego rodzaju materiałów Norweski Zarząd Dróg Publicznych dla projektu “E18 Vestkorridoren” określił wymagania dotyczące ilości emisji gazów cieplarnianych, jakie materiał ten powoduje podczas produkcji i transportu.

Prosjektet krever også klimavennlige løsninger byggeplass, som elektriske anleggsmaskiner og personbiler, og forbud mot bruk av mobile dieselgeneratorer.

Det er mulig å redusere utslipp!

- Som den største landutvikleren i Norge. Statens vegvesen har satt seg ambisiøse mål for å redusere klimagasser i sin virksomhet. Vi vet også at bygging av tunneler og broer, samt behovet for å styrke bakken, vil resultere i klimagassutslipp. Dette skyldes produksjon av betong og stål, asfalt og kalksementpeler. Derfor er jeg glad for at vi har dokumentert at det faktisk er mulig å oppnå betydelige reduksjoner i klimagassutslipp. Dette gjøres ganske enkelt ved å sette fem krav i kontraktene våre, sier prosjektleder Tom Hedalen.

Kravene må være både ambisiøse og gjennomførbare

Den første kontrakten for Western Corridor med de listede klimakravene er allerede kunngjort. Hedalen understreker at ved å stille ambisiøse klimakrav i fremtidige kontrakter, Statens vegvesen kan være en pådriver for utvikling mot et lavkarbon -samfunn.

- Samtidig må vi ta hensyn til at entreprenører må kunne gjennomføre. Avklaring av kravene i kontraktene vi kunngjør - sier Tom Hedalen.

Deler av klimabudsjettet

Klimabudsjettet utarbeides ved å koble sammen de anslåtte mengdene materialer og energi som utarbeides. Også for å forutsi forbruk for drift og vedlikehold, med verdier for påvirkning av materiale og energiproduksjon på klimaet. Den totale klimapåvirkningen av veiinfrastruktur er derfor summen av klimapåvirkningen av hvert materiale og energikomponent.

Pogoda

loader-bilde
Oslo, NEI
3, Mai 8, 2024
temperaturikon 14° C
tungt skyet
Fuktighet: 76%
Pressure: 1024 mb
Vind: 8 mph
Vindsmak: 15 mph
Skyer: 100%
Sikt: 0 km
Soloppgang: 4: 56 am
Solnedgang: 9: 30 pm

Vekslingskurs

PLN

NOK PLN

=

NOK

0,375

Norsk krone

SEK

0,384

Svenske kroner

EUR

4,310

euro

USD

3,932

USA dollar

Anbefalte artikler

Siste artikler

Medietilsynet: Spredning av falsk informasjon påvirker tilliten til myndigheter og media

Medietilsynet: Spredning av falsk informasjon påvirker tilliten til myndigheter og media Ifølge en ny undersøkelse fra Medietilsynet frykter åtte av ti nordmenn at...


Bedriftsundersøkelse 2024: Mindre optimisme – vedvarende mangel på arbeidskraft

Bedriftsundersøkelse 2024: Mindre optimisme - vedvarende mangel på arbeidskraft En undersøkelse fra NAV viser at arbeidsgivere er mindre optimistiske med tanke på fremtidsutsiktene. Redusert …


Avregistrering og omregistrering av kjøretøyet ditt selv – det er enkelt

Av- og omregistrering av kjøretøyet selv - Det er enkelt Du kan avregistrere og registrere kjøretøyet ditt på Din Side på Statens vegvesens nettsider. Det viktigste er at du kan…


Besøk våre sosiale nettverkssider