Beregninger viser at Statens vegvesen (Statens vegvesen), med fem kontraktskrav, vil redusere utslippene på E18 Lysaker-Ramstadsletta med mer enn 25 prosent.
Innovative løsninger for å redusere klimagassutslipp
Byggingen av ny E18 mellom Lysaker – Ramstadsletta er første etappe av prosjektet E18 vestre korridor (E18 Vestkorridoren). E18 Vestkorridoren er et klimapilotprosjekt Statens vegvesen Offentlig. Dette prosjektet jobbet med innovative løsninger for å redusere klimagassutslipp under utviklingen. I 2019 ble det utarbeidet et klimabudsjett for prosjektet. Her ble klimapåvirkningen beregnet ut fra tre faser i en livssyklus på 60 år; nemlig produksjon av materialer, selve byggefasen og driftsfasen.
Resultatene fra klimabudsjettet ble brukt til å formulere kravene til materialer og løsninger i kunngjorde kontrakter for bygging av den vestlige korridoren E18.
De fastsatte klimakravene gir enorme klimafordeler
Asplan Viak / Aas Jakobsen AS på vegne av Statens vegvesen undersøkte klimakravets innvirkning på prosjektets klimafotavtrykk. Rapportens konklusjon er klar; Ved å fastsette bare fem klimakrav, vil Statens vegvesen redusere utslippene fra nærmere 400 000 til 290 000 tonn CO2 -ekvivalenter under dette prosjektet. Dette betyr mer enn 25% reduksjon i klimagassutslipp over 60 år.
Bestemmelse av klimakravene til materialer
Reduksjon av CO2 -ekvivalent med 100 tusen. tonn ble mulig takket være innstillingen av klimakrav til følgende materialer: lavkarbonbetong, armeringsstål, lavtemperaturasfalt på en midlertidig endret rute, asfaltbindelag og slitasjelag og kalksteinsement. For denne typen materialer har Statens vegvesen definert krav til mengden klimagassutslipp som materialet produserer under produksjon og transport for prosjektet "E18 Vestkorridoren".
Prosjektet krever også klimavennlige løsninger byggeplass, som elektriske anleggsmaskiner og personbiler, og forbud mot bruk av mobile dieselgeneratorer.
Det er mulig å redusere utslipp!
- Som den største landutvikleren i Norge. Statens vegvesen har satt seg ambisiøse mål for å redusere klimagasser i sin virksomhet. Vi vet også at bygging av tunneler og broer, samt behovet for å styrke bakken, vil resultere i klimagassutslipp. Dette skyldes produksjon av betong og stål, asfalt og kalksementpeler. Derfor er jeg glad for at vi har dokumentert at det faktisk er mulig å oppnå betydelige reduksjoner i klimagassutslipp. Dette gjøres ganske enkelt ved å sette fem krav i kontraktene våre, sier prosjektleder Tom Hedalen.
Kravene må være både ambisiøse og gjennomførbare
Den første kontrakten for Western Corridor med de listede klimakravene er allerede kunngjort. Hedalen understreker at ved å stille ambisiøse klimakrav i fremtidige kontrakter, Statens vegvesen kan være en pådriver for utvikling mot et lavkarbon -samfunn.
- Samtidig må vi ta hensyn til at entreprenører må kunne gjennomføre. Avklaring av kravene i kontraktene vi kunngjør - sier Tom Hedalen.
Deler av klimabudsjettet
Klimabudsjettet utarbeides ved å koble sammen de anslåtte mengdene materialer og energi som utarbeides. Også for å forutsi forbruk for drift og vedlikehold, med verdier for påvirkning av materiale og energiproduksjon på klimaet. Den totale klimapåvirkningen av veiinfrastruktur er derfor summen av klimapåvirkningen av hvert materiale og energikomponent.