Oslo, Bergen og Trondheim krever mer autonomi i selvregulering av reglene for kommersiell utleie av små elektriske kjøretøyer på deres territorium.
Byene undersøkte forslaget fra Statens vegvesen (Statens vegvesen) om nye små forskrifter elektriske kjøretøyerfor eksempel elektriske scootere. Storbyer er positive til noen forskrifter, for eksempel alkoholgrense og aldersgrense, men føler at det ikke er nok å løse de alvorlige problemene med feil parkering og begrenset tilgjengelighet, spesielt for funksjonshemmede.
Regjeringen må snart ordne opp i kaoset
- Nå må regjeringen snart ordne opp i kaoset den startet på elektriske scootere for tre år siden. Det Hareide har foreslått løser dessverre ikke problemene med tusenvis av elektriske scootere. Byer må kunne begrense antall sykler eller scootere, økonomiske aktører og hvordan de fungerer, og dette er presserende. Uten den frykter jeg nytt kaos og flere ulykker, sier Oslo miljøråd Lan Marie Berg.
Den kommersielle virksomheten til selskapene har skapt problemer
Det er den kommersielle virksomheten til bedrifter som har skapt problemer for byene. Oslo og mange andre byer har gjentatte ganger bedt om tillatelse til å regulere kommersiell utleie av småbyer elbiler i kommunale områder. Men i denne høringsrunden ligger det fortsatt ingen ferdig løsning på bordet. Storbyer er skuffet over at regjeringen ikke har gått lenger. Flere forslag til forskriftsendring tar opp spørsmål som kommunene mener like gjerne kan løses lokalt gjennom kommunal regulering av næringsvirksomhet.
Organiseringen av kommunesektoren (KS-Kommunesektorens) forstår at kommunene er skuffet over mangelen på en tydelig handlingsmargin fra kommunene.
- Regjeringen har lagt mye ansvar på kommunene, og åpner for en betydelig økning i bruken av elektriske scootere. Staten må sørge for at kommunene får de verktøyene og ressursene som er nødvendige for å oppfylle dette ansvaret, sier Helge Eides direktør for interessepolitikk i KS.
"Nå ser det ut til at det er veitrafikklover som er bedre egnet," fortsetter han. KS har imidlertid gjort det klart at kommunene trenger klare handlingsrom for å kunne regulere kommersiell utleie hvis elektriske scootere skal være en bærekraftig del av byen. KS antar at regjeringen vil fortsette å jobbe med dette, men KS har nå tatt initiativ til å se nærmere på hvordan en forklaring kan utformes juridisk, sier Eide.
Dette er hva storbyer ber om
Byer trenger et rettslig grunnlag som eksplisitt gir rett til å regulere økonomisk aktivitet i sine egne gater. Byer kjenner de lokale forholdene best og må derfor gis stor handlingsmargin for å kontrollere kommersiell bruk av gatene.
Byer ønsker blant annet:
Muligheter for å regulere utleie av elektriske scootere, for eksempel ved å begrense antall og antall enheter, samt etablere bindende krav som kan sanksjoneres ved manglende overholdelse. Dette er for å redusere omfanget av problemet.
Mulighet for å regulere steder der elektriske scootere kan sykle og parkere, for eksempel ved hjelp av digitale kart (geofencing). Dette er for å redusere konflikt med andre trafikanter.
Muligheter for å etablere krav for riktig drift, f.eks. Ved å bestille et tilbud som stenger over natten, eller etablere miljøkrav. Dette er for å overvinne ulykker og for å sikre at små elektriske kjøretøyer faktisk gir bærekraftig og miljøvennlig mobilitet.