Løsningen, som logger gjennom ID -gatewayen, registrerte rekordtrafikk i forrige uke med nesten 10 millioner pålogginger. Den store økningen skyldes innlevering av selvangivelse og det faktum at mange logger på helsenorge.no for å sjekke covid-19-tester og finne oppdatert informasjon relatert til koronaviruspandemien.
Vi har systemer som gir innbyggerne gode digitale tjenester
- Vi liker å bruke digitale løsninger, og for tiden er vi inne i en periode med høy etterspørsel etter offentlige tjenester. Jeg er stolt over at vi har systemer som gir innbyggerne gode digitale tjenester, sier distrikts- og digitaliseringsminister Linda Hofstad Helleland.
3,6 millioner skattebetalere mottok selvangivelsen
Totale ID-gateway-pålogginger forrige uke var 9,9 millioner, mens den travleste uken sist mars var 8,5 millioner. Forrige uke selvangivelse stod for 37 prosent av alle pålogginger. Innbyggerne får selvangivelsen på ulike datoer mellom 16. mars og 7. april, og hver person får beskjed når de kan sjekke sin egen selvangivelse. Dette skjer i grupper på opptil 450000 XNUMX varsler per dag.
3,6 millioner mennesker ble varslet om tilgang til selvangivelsen
De siste to ukene har 3,6 millioner skattebetalere blitt varslet om at en selvangivelse er tilgjengelig, og to millioner har så langt åpnet den. Fristen for å levere selvangivelsen er 30. april hvert år.
Enorm etterspørsel etter informasjon knyttet til koronaviruset
En annen viktig tjeneste er helsenorge.no, som sto for 16 prosent av trafikken forrige uke. Fra mange små tjenester som resepter, informasjon om primærleger, mulige behandlingssteder, journaler og mye mer. Det er også mye trafikk knyttet til å sjekke resultatene av koronavirustester. Her får du også oppdatert informasjon om restriksjonsbestemmelser knyttet til koronaviruspandemien.
ID Gate landsdekkende løsning administrert av Digitaliseringsdirektoratet
ID Gateway er en landsomfattende samarbeidsløsning som administreres av Digitaliseringsdirektoratet. Logg inn på NAV, Altinn og den digitale postkassen står også for en stor andel av ID -gatewaytrafikken på dagtid. Altinn har utviklet løsninger det siste året for å nå koronavirusrelatert informasjon og tjenester fra flere kilder.
God, stabil og rask tilgang til offentlige tjenester er viktig
- Det er viktig at innbyggerne har god, stabil og rask tilgang til offentlige tjenester. Derfor spiller identifikasjonsporten en nøkkelrolle. Det er viktig at vi er i stand til å takle fremgang selv i de travleste tider, sa Linda Hofstad Helleland.