Fra 1. juni må en sjåfør som nærmer seg et fotgjengerfelt redusere farten for ikke å sette fotgjengere på krysset i fare eller komme inn i det. Han er også forpliktet til å vike for fotgjengere som kommer inn i denne krysset, inkludert å stoppe kjøretøyet. For innbyggerne i Norge er dette ikke nytt, det har vært tilfelle i skandinaviske veitrafikkregler i årevis.
I den endrede loven om veitrafikk, art. 26 sek.
1 lyder som følger:
"Føreren av kjøretøyet, som nærmer seg et fotgjengerovergang, er pliktig til å utvise ekstrem forsiktighet, redusere hastigheten for ikke å sette fotgjengeren i fare på denne krysset eller klatre dem og vike for fotgjengere på denne krysset eller gå inn i denne kryssingen, med forbehold for avsnitt 1a. "
Av 1a lyder som følger:
"Når du nærmer deg et fotgjengerovergang, er føreren av en trikk forpliktet til å utvise ekstrem forsiktighet, redusere hastigheten for ikke å fornærme fotgjengere som befinner seg på denne krysset og vike for fotgjengere på denne kryssingen."
Videre, i art. 13 sek. 1a:
“Fotgjengeren på krysset har forkjørsrett over kjøretøyet. Fotgjenger som kommer inn i krysset for fotgjengere har prioritet fremfor et kjøretøy med unntak av en trikk. "
En nyhet er tillegg i kunst. 14 for følgende oppføring,:
“Det er forbudt (…) å bruke telefon eller annen elektronisk enhet mens du går inn i eller krysser veien eller banen. Dette gjelder også situasjoner når man går inn eller over et fotgjengerovergang på en måte som reduserer muligheten for å observere situasjonen på veien. "
Les vår neste artikkel: Innbo Insurance
Veitrafikkeksperter indikerer at veitrafikkloven ikke kjenner begrepet "Gå inn i et fotgjengerfelt", noe som kan reise en rekke tolkningstvil. Heldigvis er art. 14 poeng 1 i veitrafikkloven, som "forbyr å komme inn på veien (...) rett foran et kjøretøy i bevegelse. Inkludert ved fotgjengerfeltet. "
Trafikken endres fra 1. juni. Motorveier og bebygd areal
Bilfører mens han kjørte på motorveien og motorveien fra 1. juni. Han er forpliktet til å holde en minimumsavstand mellom kjøretøyet han kjører og kjøretøyet som kjører foran ham i samme kjørefelt. Dette intervallet, uttrykt i meter, er definert som ikke mindre enn halvparten av tallet som representerer hastigheten på kjøretøyet som kjøres, uttrykt i kilometer i timen. Denne regelen gjelder ikke ved forbikjøring.