Wataha.no
Send rapport radio TV Din konto

Det er behov for bedre XNUMX/XNUMX rasteplasser for sjåfører i Barentsregionen

Dodaj gjøre ulubionych
Vurder artikkelen
Vurder artikkelen

Behov for bedre XNUMX/XNUMX rasteplasser for bilister i Barentsregionenat.

En rapport fra transportmyndighetene i Norge, Sverige, Finland og Russland viser at det er behov for bedre hvilesteder døgnet rundt i Barentshavsregionen. Døgnåpen hvileplass bør være spesielt bedre egnet for kvinnelige sjåfører.

Døgnåpen hvileplass i nordområdene er ikke gode nok

- Barents Euro-Arctic Transport Area (BEATA) har publisert en interessant rapport. Dette viser at døgnhvileplassene i nordområdene ikke er gode nok. Vi skal nå behandle rapporten og se hvordan vi i årene som kommer kan gi bedre hvilesteder døgnet rundt, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide.

Barents Euro-Arctic Transport Area er en del av transportsamarbeidet i Barentshavsregionen. Fagforeninger i disse landene leverte en rapport med forslag til tiltak: "24h hvilesteder på Barents Island". Rapporten ble bestilt av transportdepartementene: Norge, Sverige, Finland og Russland.

Det er 26 nye XNUMX/XNUMX rasteplasser planlagt i Barents -regionen

Rapporten viser at det fortsatt er et stykke igjen før tilbudet er godt nok. I Norge trenger 17 nye døgnplasser hvile. Det planlegges 26 nye døgnhvileplasser i hele Barentsregionen.

- Det er mange interessante aktiviteter som anbefales i rapporten. En spesiell tilpasning til de ekstra utfordringene i det nordlige klimaet. For eksempel antyder det at sjåfører kan klatre opp på ramper, slik at de kan rydde snø som bygger seg opp på taket på kjøretøyer. Vi må se det i sammenheng med budsjetter og veiutvikling i årene som kommer, sier samferdselsministeren.

Det er planlagt sterke investeringer i veinvesteringer de neste 12 årene

Stortinget har nettopp fullført implementeringen av den nasjonale transportplanen 2022-2033. Det er planlagt sterke investeringer i veinvesteringer de neste 12 årene. Som en del av dette arbeidet vil planen om å lage døgnåpne rasteplasser inngå. I 2017 la Statens vegvesen frem en nasjonal plan for døgnåpne rasteplasser, som skal ligge til grunn for utbygging.

I tillegg anbefaler arbeidsgruppen å se på mulighetene for å tilby ladestasjoner for elbiler for å takle utviklingen av grønnere transport.

Rasteplasser må generelt være av god standard og regelmessig overvåket slik at kvinner kan føle seg trygge

Studien så spesielt på tilbudet til kvinnelige yrkessjåfører. Mange steder var det ikke godt nok organisert.

- For å rekruttere flere kvinner til yrket må vi tilby rasteplasser med gode toaletter. I tillegg må rasteplasser generelt være av god standard og overvåkes regelmessig slik at kvinner kan føle seg trygge, sier Hareide.

FNs mål for bærekraftig utvikling står høyt på de skandinaviske transportdepartementenes prioriteringsliste. 

Et interaktivt kart over steder for døgnåpen hvile ble opprettet (lenke nederst i artikkelen)

- En stor del av langdistansetransport krysser grenser og godt samarbeid mellom land er nødvendig - understreker samferdselsminister Knut Arild Hareide.

Som et resultat av arbeidet ble det opprettet et interaktivt kart over hvilesteder døgnet rundt (lenke nederst i artikkelen). Her kan profesjonelle sjåfører enkelt få oversikt over standarden på toaletter og bad, enten det er Wi-Fi eller andre fasiliteter.

- Det er viktig at sjåfører har tilgang til denne typen informasjon. Kartet er lett tilgjengelig og oversiktlig, noe som gjør hverdagen enklere og mer forutsigbar for sjåfører, sier Hareide.

Les vår neste artikkel: Den norske regjeringen vil at kommunene skal planlegge nok boliger for eldre

Bedre rasteplasser er nødvendig døgnet rundt. Internasjonalt samarbeid fra Norge

I Barentshavsområdet er det lange avstander, og ofte lange avstander, mellom godt utstyrte rasteplasser for tungtransport. Avstanden mellom hvilestedene varierer sterkt. Det er totalt 188 registrerte XNUMX/XNUMX rasteplasser med svært forskjellige standarder i området. Gjennomsnittlig rasteplass har plass til tre tunge kjøretøy.

Statens vegvesen i nord ledet arbeidet med rapporten. For å kunne defineres som et 24-timers hvileområde i Barents-sammenheng, må følgende eksistere:

  • toalettet
  • Avfallshåndtering
  • Rengjøring og tilsyn og
  • Åpent hele året
  • Parkering for tunge kjøretøy

Interaktivt kart over hvilesteder døgnet rundt:

https://www.arcgis.com/apps/webappviewer/index.html?id=89baaebc452a4a619c4c5eb1f70ded4b&extent=-1084591.2695%2C6895638.8629%2C6478394.0571%2C12257237.7749%2C102100

Pogoda

loader-bilde
Oslo, NEI
10, Mai 4, 2024
temperaturikon 16° C
lett overskyet
Fuktighet: 71%
Pressure: 1011 mb
Vind: 4 mph
Vindsmak: 6 mph
Skyer: 48%
Sikt: 0 km
Soloppgang: 5: 06 am
Solnedgang: 9: 21 pm

Vekslingskurs

PLN

NOK PLN

=

NOK

0,375

Norsk krone

SEK

0,384

Svenske kroner

EUR

4,310

euro

USD

3,932

USA dollar

Anbefalte artikler

Siste artikler

Styringsrenten vil trolig holde seg på dagens nivå en god stund

Hovedrenten vil trolig holde seg på dagens nivå i lang tid. Komiteen for pengepolitikk og finansiell stabilitet i Norges Bank vedtok på sitt møte 2. mai å opprettholde hovedrenten.


Den norske regjeringen vil forby ekteskap mellom nære slektninger

Den norske regjeringen vil innføre forbud mot ekteskap mellom nære slektninger Forbudet vil gjelde ekteskap mellom nærstående. Det inkluderer ekteskap mellom søskenbarn, onkler eller tanter, og nieser eller nevøer. Bli med i pakken...


Forbrukerklager. Regjeringen ønsker å sikre raskere klagebehandling

Forbrukerklager. Regjeringen ønsker å sikre raskere klagebehandling Regjeringen ønsker å gi et godt, attraktivt tilbud til alle forbrukere – leser vi i pressemeldingen. Forbrukere må fortsatt kunne annonsere alle typer...


Besøk våre sosiale nettverkssider