Politidirektoratet startet tiltak for å styrke tilliten til politiet i kontakter med minoriteter i samfunnet.
Norsk politi nyter generelt stor tillit blant befolkningen. I en politiundersøkelse av befolkningen i 2020, 82 prosent. svarte at de stolte på politiet. Samtidig fikk politiet flere tilbakemeldinger der mennesker med minoritetsbakgrunn har opplevd overkontroll, noe som over tid kan påvirke forholdet og tilliten til politiet.
Politiet må opptre med integritet og respekt overfor alle deler av samfunnet
- Politiet er avhengig av sosial tillit. Vi må tjene denne tilliten hver dag, og politiet må opptre med integritet og respekt overfor alle sosiale grupper. Vi har lyttet til dine synspunkter og begynner nå å jobbe sammen for å finne løsninger, sier politidirektør Benedicte Bjørnland.
Politiet bør ikke kontrollere mennesker ut fra etnisitet
Det ble holdt møter både inne i byrået og med aktører utenfor politiet for å bidra til videre arbeid. Det har kommet frem meninger i flere kretser om at de ønsker et kvitteringssystem som bekrefter at politiet har utført en livvakt.
- Vi mener det er behov for et system som skal sikre tilstrekkelig etterprøvbarhet når folk blir stoppet og kontrollert av politiet. Politiet skal ikke kontrollere mennesker på grunnlag av etnisitet, og politiets praksis bør ikke ses på som diskriminerende, understreker Bjørnland.
Oslo politidistrikt vil blant annet invitere kommunen og utvalgte organisasjoner til å samarbeide
Videre arbeid vil fokusere på hvordan politiet kan styrke dialogen og bygge minoriteters tillit til samfunnet.
- Det er for tidlig å be om individuelle tiltak, men Oslo politidistrikt vil blant annet invitere kommunen og utvalgte organisasjoner til å samarbeide for å se nærmere på ulike løsninger knyttet til politiets kontroller, sier Bjørnland.
Vi ønsker å motta tilbakemelding for å lære av eventuelle feil
Alle som føler seg fornærmet eller urettferdig behandlet av politiet, oppfordres til å sende inn en klage.
- Vi ønsker å få tilbakemelding for å lære av eventuelle feil, og samtidig er det en viktig informasjonskilde for å forbedre tjenestene våre, avslutter Bjørnland.