Wataha.no
Send rapport radio TV Din konto

Klær og byggematerialer har gjenopplivet detaljhandelen

Dodaj gjøre ulubionych
Vurder artikkelen
Vurder artikkelen

Etter tre måneder på rad med nedgang steg varehandelen 0,5 prosent fra august til september. Det viser de nye dataene fra Statistisk sentralbyrå (SSB).

I følge norsk ved statistikkkontoret var en av de største faktorene som bidro til oppgangen i september økningen i salget av byggematerialer.

– Bransjen har vært preget av høye tømmerpriser de siste månedene, men fra august til september har prisene på enkelte materialer som vanligvis brukes til boligvedlikehold og reparasjoner falt, sier hovedkonsulent Marie Skjeldås i Statistisk sentralbyrå.

Det indikerer en nedgang på 4,7 % i konsumprisindeksen for denne varegruppen.

I tillegg til byggematerialer bidro også økningen i salget av klær i september til bedring av den økonomiske situasjonen. På den annen side har det vært en nedgang i dagligvarebutikkene.

– Nedgangen i dagligvare- og alkoholsalg er trolig knyttet til gjenåpningen av samfunnet. Noe som betyr at flere spiser og drikker ute på restauranter igjen. I tillegg er det lettere å krysse grensen til Sverige for å handle. Dette påvirker dagligvaresalget og alkohol her i Norge, sier Skjeldås.

Kilde til NTB

Les vår neste artikkel: Hvor mye tjenes i Norge

Pogoda

loader-bilde
Oslo, NEI
9:43, Mai 10, 2024
temperaturikon 10° C
tungt skyet
Fuktighet: 48%
Pressure: 1023 mb
Vind: 6 mph
Vindsmak: 8 mph
Skyer: 94%
Sikt: 0 km
Soloppgang: 4: 51 am
Solnedgang: 9: 35 pm

Vekslingskurs

PLN

NOK PLN

=

NOK

0,375

Norsk krone

SEK

0,384

Svenske kroner

EUR

4,310

euro

USD

3,932

USA dollar

Anbefalte artikler

Siste artikler

Ekstremværet «Hans» økte faren for cyanobakteriell oppblomstring i Mjøsa

Ekstremvær 'Hans' har økt faren for cyanobakteriell oppblomstring i Mjøsa En ny rapport avslører at 'Hans' førte til at mye kloakk og gjødsel strømmet ut i Norges største innsjø. I følge direktøren...


Medietilsynet: Spredning av falsk informasjon påvirker tilliten til myndigheter og media

Medietilsynet: Spredning av falsk informasjon påvirker tilliten til myndigheter og media Ifølge en ny undersøkelse fra Medietilsynet frykter åtte av ti nordmenn at...


Bedriftsundersøkelse 2024: Mindre optimisme – vedvarende mangel på arbeidskraft

Bedriftsundersøkelse 2024: Mindre optimisme - vedvarende mangel på arbeidskraft En undersøkelse fra NAV viser at arbeidsgivere er mindre optimistiske med tanke på fremtidsutsiktene. Redusert …


Besøk våre sosiale nettverkssider