– Norge har ambisiøse klimamål og forpliktelser. Derfor er vi veldig glade for å være verdensledende på nye, klimavennlige måter å reise på. Den første hydrogenfergen går snart fra Rogaland. At fremtidens ferger mellom Bodø og Lofoten blir 100 prosent hydrogendrevne er en milepæl for klimaet, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
Tirsdag 25. januar ble det kjent at Statens vegvesen har inngått kontrakt med Torghatten Nord om drift av hydrogenferger på sambandet Bodø-Røst-Værøy-Moskenes. De nye fergene settes i drift fra 1. oktober 2025.
– Vi er vant med elektriske ferger over hele Norge. Her var Norge i ledelsen. Noen ferger går veldig lange avstander. En slik forbindelse er fergen mellom Bodø og Lofoten. Der tar turen tre timer gjennom Vestfjorden. Med slike koblinger er batteriene bare ikke gode nok. Derfor er hydrogen et veldig godt alternativ i dette tilfellet. Jeg gleder meg til videre utvikling, sier Nygård.
Den første fullstørrelses hydrogenfergen i Norge
Fergen på sambandet Hjelmeland-Nesvik i Rogaland regnes for å være verdens første hydrogenferge. Den skal settes i drift i 2022. På dette tidspunktet vil hvert andre fartøy bli forsynt med 50 prosent hydrogen.
Kontrakten som nettopp er signert er den andre i Norge. Fergesambandet via Vestfjord vil fortsatt være det første i Norge med hydrogenferger.
– Norge har over 120 fergeforbindelser. Det er nesten en del av vår identitet. Derfor er det naturlig at vi tester klimavennlige løsninger. Elektriske ferger er utvilsomt en suksess, og det håper jeg hydrogenferger også kan være. Spesielt der batteriene ikke holder, som over hele Vestfjorden. På denne måten Norge kan fortsatt være i ledelsen – også på hydrogensiden – sier samferdselsministeren.
Foto: Kjell Brataas / SD / Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård
Kilde: Samferdselsdepartementet
Les vår neste artikkel: En ensom pendler