I løpet av året har prisene på diesel økt med 17,7 prosent, og bensin med 16,6 prosent, viser nye data fra statistikkkontoret. Samtidig økte lønningene med 4,2 prosent i snitt.
– Med bensinprisen mange steder over 20 kroner literen, må det legges til at en tredjedel av prisen på bensin og diesel er statlige avgifter.
Sier kontakt med NAF-myndigheter, Thor Egil Braadland. Han mener regjeringen nå må innfri løfter om å kutte avgifter på bensin og diesel.
Han lovet skattekutt
I en regjeringserklæring lovet Arbeiderpartiet og Senterpartiet at de ville «redusere avgifter som rammer folk flest, som (...) drivstoffavgifter». NAF appellerer sterkt til finansminister Trygve Slagsvold Vedum
– Det er på tide å kutte skattene. For de fleste blåser det fra alle fire retninger akkurat nå; trusselen om høyere renter sammen med høyere strømpriser, høyere matvarepriser og høyere drivstoffpriser. De fleste kjører ikke unødvendig, men de trenger å bruke bil, sier Braadland.
Tilleggsavgift for de som ikke har elbil enda
Antallet elbiler vokser norske veier. Snart vil salg av nye biler til privatpersoner kun gjelde helelektriske biler. Som et resultat har avgifter og høye priser på bensin og diesel ytterligere rammet de gruppene som ennå ikke kunne kjøpe elektrisk bil.
– Det er ingen områder hvor den grønne kryssingen er raskere enn i bilparken. Så langt i år er 19 av 20 nye biler kjøpt av privatpersoner helelektriske biler. Dette endrer seg i rekordfart. Det er nesten en halv million utslippsfrie biler på veiene. For de som ikke har mulighet til å kjøpe elbil nå, vil høye drivstoffpriser være en merutgift de ikke slipper unna, sier Braadland.
Kilde: NAF
Les og lær mer: Mye svindel med bilkontroll i den såkalte EU-kontrollen