Mye svindel med bilkontroll i den såkalte EU Kontroll
Statens vegvesen har oppdaget mange fiktive og feilaktige EU-kontroller de siste månedene. Resultatet kan bli på veier livstruende biler.
Høsten 2021 oppdaget vi mer enn 80 fiktive innlandskontroller. Nå avslutter vi en stor sak i Telemark der over 100 kontroller viser seg å være oppdiktet, sier Einar Eskilt i Statens vegvesen.
Mye svindel med bilkontroll i den såkalte EU Kontroll. Frykter at svindeltallene er større
– EU Kontroll er et viktig bidrag til å oppdage farlige biler. Verksteder som gjennomfører kontroller har et stort ansvar for å sile ut disse bilene. Statens vegvesen ser svært alvorlig på at enkelte virksomheter og kontrollører jukser med EU-kontrollene, sier Eskilt.
Kunden er også ansvarlig
Svindelen kan være at bilen ble registrert som fullt godkjent uten å ha blitt kontrollert, eller at åpenbare feil og mangler ikke ble registrert. I noen få tilfeller viser det seg at kunder har betalt kontrolløren direkte, kontant eller via Vipps.
– Alle varsellamper skal blinke dersom du betaler for kontrollen direkte til kontrolløren og ikke verkstedet. Vi har grunn til å tro at kunder også er involvert i svindel i mange tilfeller fordi de har en bil de vet ikke vil bestå kontrollen uten kostbare reparasjoner, sier Eskilt.
Typiske feil som oppdages er bremse-, dekk- og felgfeil, farlig rust i bilens bærekonstruksjon eller skader som begrenser sikten.
– Det er dessverre mange biler på veien som aldri burde vært i den tilstanden, sier Eskilt.
Alvorlige saker anmeldt til politiet
Både selve verkstedet og kontrollpersonalet skal være godkjent av Statens vegvesen.
– Vi fører tilsyn med bransjens etterlevelse av lover og regler som gjelder for kontroller. Ved uregelmessigheter eller brudd kan vi trekke tilbake ditt samtykke for en kortere eller lengre periode. Særlig alvorlige tilfeller av uregelmessigheter anmeldt til politiet, sier Eskilt.
EU Kontroll er ikke en statusrapport
EU Kontroll gir et bilde av bilens tilstand. Under kontrollen er det en detaljert sjekkliste som kontrollørene skal følge. Formålet er å verifisere identiteten til bilen, oppdage trafikkfarlige feil samt alvorlige høye utslipp eller lekkasjer.
– EU Kontroll er ikke en generell tilstandsrapport. Rapporten sier ikke noe om driftssikkerheten til bilen eller behovet for reparasjoner i nær fremtid. Derfor er det alltid greit å sjekke bilens faktiske tilstand ved hjelp av eksperter før du kjøper, sier Eskilt.
Bildet: Einar Eskilt, Statens vegvesen
Kilde: Statens vegvesen
Les vår neste artikkel: Regjeringen vil korte ned ventetiden for AAP-brukere. AAP-godtgjørelse