Wataha.no
Send rapport radio TV Din konto

Det forbedrer arbeidsforholdene til sjåfører i profesjonell transport

Dodaj gjøre ulubionych
Vurder artikkelen
Vurder artikkelen

1. november 2022 trer del 1 av EUs mobilitetspakke i kraft. Dette inkluderer blant annet nye regler om kjøre- og hviletider, bruk av fartsskriver og førerkort.

Det nye regelverket er en del av den sosiale delen av mobilitetspakken, som ble inkludert i EØS-avtalen 18. mars i år.

Det er nye krav til hvordan transportbedrifter og arbeidsgivere må forberede seg på at en sjåfør skal kunne reise hjem innen en fire ukers periode. For kjøretøy i internasjonal transport er det nå krav og plikt til å returnere til hjemlandet minst hver åttende uke.

– Statens vegvesen har på forespørsel fra Samferdselsdepartementet jobbet med implementeringen av denne forskriften i Norge i snart to år. Vi er fornøyd med at den nå trer i kraft livet og at vi i Norge Vi skal koordinere dette med resten av EU/EØS, sier Roy Harald Holm i Vegvesenet.

Introduserer lisenskrav

Med den nye mobilitetspakken innføres det også strengere regler for varebiler som utfører internasjonal transport.

– Det vil nå kreves tillatelse for varebiler med totalvekt over 2,5 tonn for internasjonal transport. Transportører skal oppfylle krav til lokaler, omdømme, økonomi og faglig kompetanse, sier Holm.

Nye regler

  • Kabotasjeforskrifter vil gjelde internasjonal transport med nyttekjøretøy.
  • Krav om å returnere kjøretøyet til hjemlandet hver 8. uke.
  • Krav om at transportselskapet arrangerer minst en vanlig ukentlig hjemmepause for sjåføren i en fireukers periode. Normal ukentlig hvile i kjøretøyet er forbudt. Noen overnattingskostnader unntatt kjøretøy, dekker arbeidsgiver kostnadene.
  • Hver kryssing av grensen skal registreres i fartsskriveren.
  • Det innføres en «fryseperiode» på 4 dager etter siste utførte kabotasjeoppdrag, hvor utenlandske kjøretøyer ikke har lov til å utføre kabotasje i Norge.
  • Kombinert transport vil ikke lenger være unntatt fra kabotasjereglene.

Kabotasje – et begrep kjent for alle som driver med internasjonal veitransport. Det er ikke annet enn kommersiell transport av last innenfor samme land med et kjøretøy registrert i et annet land.

Les vår neste artikkel: EU-kommisjonen introduserer …

Pogoda

loader-bilde
Oslo, NEI
2, Mai 13, 2024
temperaturikon 22° C
lett overskyet
Fuktighet: 42%
Pressure: 1018 mb
Vind: 9 mph
Vindsmak: 13 mph
Skyer: 42%
Sikt: 0 km
Soloppgang: 4: 43 am
Solnedgang: 9: 43 pm

Vekslingskurs

PLN

NOK PLN

=

NOK

0,375

Norsk krone

SEK

0,384

Svenske kroner

EUR

4,310

euro

USD

3,932

USA dollar

Anbefalte artikler

Siste artikler

Norge med rekordlav fruktbarhet: Regjeringen ser etter årsaker og løsninger

Norge med rekordlav fruktbarhet: Regjeringen ser etter årsaker og løsninger Den totale fruktbarheten har aldri vært lavere i Norge. Regjeringen ønsker å finne ut hvorfor vi har færre barn enn...


Inflasjon i Norge: Prisveksten avtok for fjerde måned på rad

Inflasjon i Norge: Prisveksten avtok for fjerde måned på rad. Konsumprisindeksen (KPI) økte med 3,6 %. fra april 2023 til april 2024. Denne …


Eurovision 2024: Siste kveld i en konkurranse som vekker både fascinasjon og kontrovers!

Eurovision 2024: Siste kveld i en konkurranse som vekker både fascinasjon og kontrovers! I 2023 tiltrakk Eurovision song contest rekordpublikum, og nådde 162 millioner seere. Dette er en begivenhet som reiser ekstreme...


Besøk våre sosiale nettverkssider