Fra 1. mars kan tilsynsmyndighetene kreve gebyr for enkelte brudd på næringstransportregelverket. Rapporterende inspektører så langt politiet håndhevet brudd på spesifikke forskrifter vedr blant andre kabotasje i godstransport.

Etter 1. mars Statens vegvesen kan umiddelbart ilegge gebyrer for lovbrudd, noe som vil forbedre arbeidet med tilsyn.

Å bryte reglene kan koste mye

Det innføres gebyrer for brudd på en rekke detaljreguleringer om kabotasje i godstransport. De fortsetter også å akkumulere gebyrer for ikke å ha førerkort og lisenser under transport. I tilfeller hvor transportselskapet ikke har løyvedokument eller sjåførbevis, kan overtredelsesgebyr påløpe. beløp på 60 kroner.

– Det er ikke verdt å bryte reglene. Både regjeringen og Stortinget ønsker å se høyere overtredelsesgebyr ved brudd på næringstransportregler. Dette for å sikre at flere følger reglene, samt å reagere effektivt ved brudd, sier Nygård.

Selv om politiet og Statens vegvesen kan nå kreve mer for brudd, dette er ikke en erstatning for rapportering, etterforskning og mulige økonomiske straffer for de mest alvorlige bruddene. De alvorligste hendelsene eller gjentatte brudd skal likevel meldes til politiet.

Det kreves gebyr for brudd på kabotasjeforskriftene i godstransport:

  • dersom det ikke er mulig å dokumentere den innkommende internasjonale transporten,
  • dersom kabotasjen ble utført senere enn syv dager etter slutten av siste internasjonale seilas,
  • der det er foretatt mer enn tre kabotasjeturer etter grenseoverskridende transport på grunnlag av en fellesskapsgodkjenning,
  • der det er utført mer enn én transittkabotasje,
  • dersom transittkabotasje ble utført senere enn tre dager etter ankomst til Norge uten last,
  • dersom fraktbrevet er ufullstendig eller har ufullstendig dokumentasjon,
  • dersom det ikke er fraktbrev/dokumentasjon for innenlandstransport i kjøretøyet,
  • hvor kabotasje startet før den internasjonale transporten ble losset.

Om kabotasje:

Kabotasje er transport mellom steder i et annet land enn transportørens hovedkvarter. Dette er tillatt innenfor EØS under visse betingelser. Kabotasje i strid med disse vilkårene er ulovlig.

Lik oss på Facebook og del innlegget vårt med andre

Kilde: regjeringen, Foto: pixabay

Les også:  I 2023 døde 26 arbeidere på jobben