Regjeringen vedtok å innføre en klar tolkning av hva som er tillatt i Norge når det gjelder personkabotasjetransport. Fra 1. januar 2024 vil utenlandske busselskaper kun kunne frakte passasjerer på norske veier i maksimalt 20 dager sammenhengende og maksimalt 30 dager totalt i løpet av et kalenderår.

Regjeringen følger for tiden opp handlingsplanen mot sosial dumping i transportsektoren og gjør konkrete grep for å definere midlertidig kabotasje i persontransport.

Kabotasje er transport mellom to steder i et annet land enn transportørens faktiske operasjonssted. EØS-reglene tillater transportører fra EU/EØS-land midlertidig å utføre kabotasje på turbusser, men begrepet «midlertidig» er ikke nærmere definert.

Les også: Ukrainere som reiser til hjemlandet risikerer å miste oppholdstillatelsen i Norge

– Uten en klar grense for hva som er tillatt under «midlertidig» kabotasje, er det vanskelig å håndheve denne bestemmelsen. Det er derfor viktig at vi raskt lager et juridisk rammeverk for kabotasje i Norge. Med klare rammer på når utenlandsk busselskaper kan tilby innenlandstransport i Norge, vi bidrar til like konkurransevilkår og unngår sosial dumping, sier Nygård.

Samferdselsdepartementet er kjent med at EU-kommisjonen har tatt Danmark for EU-domstolen for å få en nasjonal tolkning av hva som er midlertidig kabotasje. På norsk side følger departementet nøye med i denne saken og vil gripe inn i denne saken til Danmarks favør, med argumentasjon for at det er nasjonalt handlingsrom på dette området.

Lik oss på Facebook og del innlegget vårt med andre

Kilde: regjeringen

Les også: Historien om norsk olje på 5 minutter